Jurist till avdelningen för marknadsreglering

Jurist till avdelningen för marknadsreglering

Arbetsbeskrivning

PTS har fått ett nytt uppdrag och därför utökas enheten för tillsyn och tvistlösning med en jurist. Är du en av dem som tillsammans med kompetenta kollegor vill ta dig an PTS nya uppdrag? Har du erfarenhet av juridiskt utrednings- och analysarbete kan det vara dig vi söker!

PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.

PTS avdelning för marknadsreglering söker nu en jurist till enheten för tillsyn och tvistlösning.

Vad ska jag arbeta med?
PTS och enheten för tillsyn och tvistlösning fick den 1 januari 2020 ett nytt uppdrag. Uppdraget handlar om att bevaka och utöva tillsyn över att kreditinstitut tillhandahåller kontanttjänster i betryggande utsträckning i hela landet. Därav utökas enheten med en till jurist.

Som jurist på enheten kommer du genomföra juridiska utredningar och bedömningar inom ramen för enhetens samtliga ansvarsområden.

Du kommer utöver tillsynen över kreditinstitutens tillhandahållande av kontanttjänster också:


• medverka i enhetens arbete med tillgången till grundläggande betaltjänster
• medverka i avdelningens arbete med tillsyn över regleringsbeslut gällande marknadsdominans och skyldigheter inklusive prisreglering
• medverka i tillsyn gällande nätneutralitet och roaming samt medverka i tillsyn och tvistlösning gällande utbyggnadslagen
• medverka i domstolsprocesser gällande enhetens ansvarsområden

I rollen kommer du också ha en del externa kontakter med operatörer, kreditinstitut, andra myndigheter och medverka i internationella samarbeten.

Vem söker vi?
Vi söker dig med:


• juridisk examen eller motsvarande
• flerårig erfarenhet av juridiskt utredning- och analysarbete
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning, av myndighetsutövning och/eller av tillsynsarbete. Har du erfarenhet av förvaltningsrättsligt arbete, exempelvis inom domstolsväsendet är det också meriterande för tjänsten.

Vidare ser vi positivt på om du har kunskaper inom EU-rätt och/eller konkurrensrätt samt om du har erfarenhet av arbete i telekom- eller finanssektorn.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och för att du ska passa i rollen har du en mycket god analytisk förmåga och är flexibel. Du tycker om att komma med förslag på lösningar och är därför lösningsorienterad samtidigt som du är mål- och resultatinriktad.

I rollen kommer du ha många olika kontaktytor, både internt och externt och därför är det viktigt att du tycker om att arbeta tillsammans med andra och har en mycket god samarbetsförmåga.

Var på PTS ska jag jobba?
Enheten för tillsyn och tvistlösning har ett övergripande ansvar för handläggningen av tillsyn och tvistlösning på avdelningen för marknadsreglering, t.ex. inom samtrafik, broadcasting- och bredbandsmarknaderna. Även frågor rörande utbyggnadslagen och anmälningsplikt ligger inom enhetens ansvarsområde samt det nya ansvarsområdet kopplat till kontanttjänster och myndighetens uppdrag rörande grundläggande betaltjänster.

Enheten deltar också i internationellt arbete, främst inom Berec. I många frågor samverkar enheten med övriga delar av PTS och externa aktörer.

Hur är det att jobba på PTS?
Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vår verksamhet präglas av den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du hos oss verkar i en innovativ och kreativ miljö.

Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Friskvård är en del av arbetet och en god balans mellan arbete och fritid är viktigt för oss.

För att bidra till vår kultur värdesätts förmågor kring flexibilitet, initiativrikedom och samarbete. Vi kan på så sätt utveckla verksamheten och trivas ihop, vilket är en förutsättning för att uppnå våra höga ambitioner som arbetsplats.

Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Hur ansöker jag?
Välkommen med din ansökan senast 11 oktober 2020.

För mer information kontakta enhetschef Marielle Sjögren, 08-678 55 96 eller HR-specialist Johan Gustavsson, 08-678 58 11. För kontakt med våra lokala fackliga arbetstagarorganisationer maila till saco@pts.se eller st@pts.se

Såhär registrerar PTS dina personuppgifter.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Post- och telestyrelsen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 september 2020
  • Ansök senast: 11 oktober 2020

Liknande jobb


18 december 2024

16 december 2024

IMY rekryterar avdelningsjurister i Stockholm

IMY rekryterar avdelningsjurister i Stockholm

15 november 2024