Jurist till Digitaliseringsavdelningen

Jurist till Digitaliseringsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa goda förutsättningar för framtidssäkra och behovsanpassade leveranser av skriftliga meddelanden och paket? Då kan det vara dig vi söker till vår enhet för postfrågor. Just nu söker vi en driven, lösningsorienterad och erfaren jurist som är beredd att arbeta brett med enhetens frågor.

PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.

Vad ska jag arbeta med?
Som jurist inom enheten för postfrågor är du med och skapar förutsättningar för dagens och framtidens brev- och paketleveranser. Det gör du genom att tillämpa och komma med förslag på förändringar i regelverket, medverka i att ta fram föreskrifter och allmänna råd, skriva beslut om postoperatörernas tillståndsvillkor, utfärda och återkalla tillstånd samt bistå vid analyser av konsekvenser för samhället vid förändringar i regelverket.

Du kommer även ansvara för att planera, genomföra och följa upp olika tillsynsinsatser samt bistå med juridiska analyser inom enhetens och avdelningens ansvarsområden, t.ex. genom att omhänderta frågor från operatörer och allmänhet, skriva rapporter samt besvara remisser och beredningar.

Arbetet innebär att du ibland leder eller deltar i projekt eller arbetsgrupper i arbete med olika utredningar och regeringsuppdrag. Du samverkar och har externa kontakter med regeringskansliet och andra myndigheter, branschföreträdare samt organisationer. Du medverkar och representerar PTS i nationella och internationella sammanhang. Utöver detta deltar du i övriga arbetsuppgifter på avdelningen och enheten.

Vem söker vi?
Vi söker dig med juris kandidat- eller juristexamen och som har minst tre års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete. Du är van vid att självständigt driva, planera och genomföra projekt samt att skriva och presentera underlag och rapporter. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska.

Det är meriterande om du har genomfört kurser på högskolenivå inom statskunskap, ekonomi eller andra samhällsvetenskapliga områden. Likaså om du har erfarenhet av myndighetsutövning samt erfarenhet av arbete inom EU-rätt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och för att trivas i rollen är det viktigt att du har driv och initiativkraft. Du har förmåga att se sakfrågor ur ett helhetsperspektiv och är lösningsorienterad. Då du har många samarbetsytor såväl internt som externt är det viktigt att du har väl utvecklad samarbetsförmåga.

Var på PTS ska jag jobba?
Digitaliseringen i samhället medför ändrade konsumtionsvanor och beteendemönster hos både konsumenter och företag. Denna utveckling påverkar också i allra högsta grad även brev- och paketmarknaden. Mitt i den verkligheten befinner sig PTS och digitaliseringsavdelningen. Avdelningen ansvarar bland annat för PTS arbete med att skapa goda förutsättningar för postoperatörer, kunder och användare på postmarknaden.

Vid enheten för postfrågor hanteras bland annat utredningar inom postområdet, bevakning och tillsyn av en fungerande posttjänst för konsumenter och företag, ekonomisk tillsyn, tillstånd och tillståndsvillkor för postoperatörer samt internationellt arbete inom postområdet.

Hur är det att jobba på PTS?
Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vi är angelägna om att våra anställda mår bra och har förutsättningar att prestera goda arbetsresultat. Vi satsar på intressanta och utvecklande arbetsuppgifter och tillgång till kompetensutveckling för alla. Friskvård är en del av arbetet och vi värdesätter en god balans mellan arbete och fritid.

Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders inledande provanställning. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Hur ansöker jag?
Välkommen med din ansökan senast den 23 augusti 2020. Dnr. 20-7892.

För mer information kontakta enhetschef Emma Maraschin, tel. 08-678 56 74 eller HR-specialist Johan Gustavsson v. 34, tel. 08-678 58 11.

Fackliga kontaktpersoner nås på saco@pts.se och st@pts.se.

Såhär registrerar PTS dina personuppgifter.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Post- och telestyrelsen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 juli 2020
  • Ansök senast: 23 augusti 2020

Liknande jobb


Beslutsfattare till medborgarskapsprövning

Beslutsfattare till medborgarskapsprövning

14 november 2024

IAF söker jurist till Rättsenheten

7 november 2024

Migrationsrättsexpert

Migrationsrättsexpert

1 november 2024