Jurist till digitaliseringsavdelningen

Jurist till digitaliseringsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Är du lösningsorienterad och har förmågan att se saker från ett helhetsperspektiv? Har du erfarenhet av handläggning på en myndighet och är nyfiken på att arbeta för en framtida posttjänst? Då kan du vara den vi söker!

Digitaliseringsavdelningen verkar för hållbar inkludering i det moderna samhället av de som idag inte är digitala. Detta gör vi inom området kommunikation, med särskilt fokus på brev och paket (posttjänster), infrastruktur för elektronisk kommunikation samt användbarhet och tillgänglighet till posttjänster och digitala tjänster.

Tjänsten är placerad på enheten för postfrågor. PTS mål på postområdet är att det ska finnas tillgång till säkra, snabba, tillförlitliga posttjänster i hela landet. Detta arbetar enheten för genom att bland annat förhålla sig till direktiv och internationella överenskommelser, säkerställa att post- och paketoperatörer samt tillhandahållaren av samhällsomfattande posttjänster lever upp till kraven i post- och paketlagstiftningarna. Enheten verkar även för att det finns en samhällsomfattande posttjänst och andra posttjänster som motsvarar samhällets behov över tid.

Om rollen
I rollen som jurist kommer du att arbeta med att utveckla och tillämpa regelverket genom att exempelvis medverka i arbetet med att analysera behovet av samt ta fram föreskrifter och allmänna råd, skriva beslut om tillståndsvillkor, utfärda och återkalla tillstånd för postverksamhet, bidra i regeringsuppdrag och genomföra konsekvensanalyser. Du kommer även vara med i hela processen av olika tillsynsinsatser likväl som att genomföra rättsutredningar och bistå med juridiska analyser inom enhetens och avdelningens ansvarsområden. Då arbete ofta sker i projektform kommer du antingen leda eller delta i olika uppdrag eller projekt.

I dina arbetsuppgifter ingår även att samverka och ha externa kontakter med Regeringskansliet och andra myndigheter samt branschföreträdare och organisationer likväl som att medverka och representera PTS i nationella och internationella sammanhang ingår.

Vem är du?
För att trivas i rollen behöver du ha en mycket god samarbetsförmåga. Du behöver även vara lösningsorienterad och effektiv i ditt arbete. Du tar ansvar för och driver självständigt ditt arbete framåt. Postfrågorna är mångfasetterade och flera perspektiv bör beaktas i ditt arbete, därför behöver du ha förmågan att se sakfrågor från ett helhetsperspektiv.

Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har:


• jurist kandidat- eller juristexamen
• minst tre års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete
• erfarenhet av kvalificerat analys- och utredningsarbete
• erfarenhet av myndighetsutövning
• mycket god förmåga i tal och skrift på svenska
• god förmåga i tal och skrift på engelska

Det är meriterande om du har:


• Akademiska poäng inom områdena statskunskap, ekonomi eller andra samhällsvetenskapliga ämnen.
• Erfarenhet av projektledning
• Erfarenhet av arbete inom EU-rätt
• Juridisk upphandlingskompetens

Bra att veta
Tjänsten är ett vikariat på 1 år med inledande provanställning om sex månader. Möjlighet till förlängning kan bli aktuellt. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse. 

Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semester- och pensionsvillkor. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40%.

Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form av 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du får ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.

Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Du behöver inte bifoga ett personligt brev utan kan ladda upp ditt CV två gånger.

Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.

Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 400 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.

Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats!

På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Välkommen med din ansökan senast 10 januari.

För mer information kontakta enhetschef Emma Maraschin på emma.maraschin@pts.se eller HR-specialist Isabelle Flygelholm på isabelle.flygelholm@pts.se .

För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Post- och telestyrelsen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 december 2023
  • Ansök senast: 10 januari 2024

Liknande jobb


Beslutsfattare till medborgarskapsprövning

Beslutsfattare till medborgarskapsprövning

14 november 2024

IAF söker jurist till Rättsenheten

7 november 2024

Migrationsrättsexpert

Migrationsrättsexpert

1 november 2024