OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialstyrelsen är en statlig myndighet under Socialdepartementet med en bred verksamhet som rör socialtjänst och hälso- och sjukvård. Större delen av vår verksamhet är riktad till personal, ansvariga och beslutsfattare inom dessa områden.
Avdelningen för regler och behörighet svarar för myndighetens regel-styrning inom socialtjänst och hälso- och sjukvård genom att utarbeta föreskrifter och allmänna råd. Avdelningen svarar dessutom för utfär-dande av legitimationer och andra behörighetsbevis, fördelning och uppföljning av statsbidrag.
Till enheten för socialjuridik söker vi nu en jurist.
Vi söker dig som vill
• Ta fram föreskrifter, allmänna råd och andra juridiska underlag
• Vara ett stöd externt och internt i frågor kring lagstiftningen
• Medverka i projekt
• Göra rättsutredningar
• Ge råd, vägledning och information främst till professionen
Även andra arbetsuppgifter kan förekomma och arbetet kan komma att ändras under anställningens gång.
Kvalifikationskrav
• Juristexamen
• Notarietjänstgöring eller motsvarande erfarenhet som myndigheten bedömer som likvärdig
• Goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt
Vi söker dig som är resultatinriktad, självständig och analytisk. Det är även viktigt att du är kommunikativ och bra på att samarbeta. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är dessutom meriterande om du har
• Flerårig erfarenhet av arbete med ärendehandläggning inom offentlig förvaltning
• Erfarenhet av juridiskt granskningsarbete
• Erfarenhet av arbete i en konsultativ roll
• Erfarenhet av projektarbete
• Erfarenhet av författningsarbete på myndighet eller motsvarande
• Kunskaper i socialtjänstjuridik
• Förmåga att kunna uttrycka dig väl
Anställningsinformation
Anställningen är ett vikariat på heltid från och med 2016-10-01, eller så snart som möjligt, till och med 2017-07-31 med placering i Stockholm.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag - att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Mer information om vår verksamhet och värdegrund hittar du på socialstyrelsen.se.
Sista ansökningsdag är den 21 augusti 2016. Ansök via vår hemsida www.socialstyrelsen.se/ledigajobb. Ange diarienummer 2.6.1-16166/2016. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju. På grund av sommarledigheter kommer urval och därefter eventuell intervju ske i senare delen av augusti.
Rekryteringen sköts av Socialstyrelsens personalenhet, och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Kontaktpersoner
Mariana Näslund Blixt
tillförordnad enhetschef
075- 247 30 00
Elisabeth Roxmalm
personalspecialist
075-247 30 00
Fackliga företrädare:
Rose-Marie Nylander, SACO, 075-247 31 82
Åsa-Britt Edoff, ST, 075-247 31 81
Magnus Göransson, Vårdförbundet, 075- 247 37 10.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055