OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialstyrelsen är en statlig myndighet under Socialdepartementet med en bred verksamhet som rör socialtjänst och hälso- och sjukvård. Större delen av vår verksamhet är riktad till personal, ansvariga och beslutsfattare inom dessa områden.
Rättsavdelningen på Socialstyrelsen består av tre enheter – Förvaltningsjuridik, Hälso- och sjukvårdsjuridik samt Socialjuridik. Avdelningen ansvarar för beredning av rättsliga frågor och ärenden. Det handlar bland annat om yttranden och övriga skrivelser till svenska domstolar, Riksdagens ombudsmän och Justitiekanslern. Avdelningen har även i uppgift att utarbeta föreskrifter och allmänna råd och utgör myndighetens juridiska stöd. På avdelningen finns också myndighetens chefsjurist, biträdande chefsjurist, personuppgiftsombud, registret över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal (HOSP) och myndighetens upplysningstjänst.
Till enheten för socialjuridik söker vi nu en jurist.
Vi söker dig som har
• juristexamen.
• notarietjänstgöring eller motsvarande erfarenhet som myndigheten bedömer som likvärdig.
• flerårig erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning.
• kunskaper i och erfarenhet från arbete med socialtjänstjuridik.
Vi söker dig som är resultatinriktad, självständig och analytisk. Det är även viktigt att du är kommunikativ och bra på att samarbeta. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är dessutom meriterande om du har
• erfarenhet av juridiskt granskningsarbete
• förmåga att kunna uttrycka dig väl i tal och skrift.
• erfarenhet av arbete i en konsultativ roll
• erfarenhet av författningsarbete på myndighet eller motsvarande
• erfarenhet av samverkan med myndigheter eller andra externa aktörer
• erfarenhet av att ge service, svara på frågor och lämna upplysningar om lagstiftningen
• erfarenhet av kontakt med massmedia
• erfarenhet av nära samarbete med andra professioner i projektform
Anställningsinformation
Anställningen är ett vikariat med start så snart som möjligt till och med 30 juni 2021 och placering i Stockholm. Din tjänstetitel är jurist.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag - att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Mer information om vår verksamhet och värdegrund hittar du på www.socialstyrelsen.se.
Välkommen med din ansökan senast den 20 februari 2020. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1-5748/2020.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Mariana Näslund Blixt. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Carolin Karlsson. Fackliga företrädare är Rose-Marie Nylander för SACO, Åsa-Britt Edoff för ST samt Magnus Göransson för Vårdförbundet. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055