OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är regeringens företrädare i regionen och samordnare för det regionala utvecklingsarbetet. Vi arbetar med frågor som rör miljö, natur, arbetsmarknad, kompetensförsörjning, näringsliv, social utveckling, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration, infrastruktur och bostäder.
Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för en långsiktigt hållbar utveckling i Stockholms län – där ekonomisk utveckling, miljö och social välfärd förenas. Bredden i vårt uppdrag ger våra 450 medarbetare intressanta och varierande arbetsuppgifter, goda möjligheter att utvecklas samt möjligheten att bidra till en god samhällsutveckling.
Ansvar, respekt, balans och engagemang vägleder oss i arbetet och beskriver vårt förhållningssätt till varandra, medborgarna och andra intressenter.
Länsstyrelsernas enhet för tillstånd söker
Jurist
Vi behöver förstärka enheten med en jurist som företrädesvis ska vara verksam inom området övrig förvaltning vilket innefattar bl.a. medborgarskap för nordiska medborgare, begravning, vigselförrättare m.m. Arbetsuppgifterna innefattar att självständigt utreda och pröva ärenden inom området övrig förvaltning. Graden av komplexitet i arbetsuppgifterna varierar. Även andra ärendegrupper som faller inom ramen för enheten kan komma i fråga.
Enheten för tillstånd har 29 medarbetare och hanterar cirka 85 ärendegrupper inom olika verksamhetsområden. Bland annat prövas ansöknings- och tillståndsärenden rörande stiftelser, bevakningsföretag, kameraövervakning, medborgarskap för nordiska medborgare. Enheten ingår i avdelningen för rättsliga frågor som har drygt 100 medarbetare och förutom Enheten för tillstånd tre andra enheter (Tillsyn, Överklagande, samt Diarium & Arkiv)
Du ska ha
• jur.kand. eller motsvarande
• notariemeritering - gärna från förvaltningsrätt
• minst två års erfarenhet av utredningsarbete och kvalificerad handläggning inom de aktuella områdena, gärna från statlig sektor
• analytisk förmåga
• förmåga att uttrycka dig enkelt och pedagogiskt i tal och skrift
• lätt för att skapa goda relationer och samarbete
• god arbetskapacitet och kunna fatta beslut
• personlig mognad
Du ska vara
• lyhörd, prestigelös och hjälpsam
• van att driva och ta ställning i frågor både självständigt och i samråd med andra
• van att arbeta med många ärenden samtidigt och av att prioritera
Länsstyrelsen värdesätter språkkunskaper och erfarenheter av olika kulturer. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrigt
Vi tillämpar rökfri arbetstid.
Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast
Diarienummer: 112-23268-2016
Sista ansökningsdag: 2016-08-30
Ansökningsförfarande
Ansökan görs via rekryteringsystemet ReachMee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36