OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du jurist och vill bidra till digitaliseringen av svensk offentlig sektor? Tycker du om att arbeta i bred samverkan med andra? I eSamverkansprogrammet (eSam) brinner vi för samarbete och arbetar över organisationsgränserna för att påskynda och underlätta digitaliseringen.
Vi är ett medlemsdrivet program för samverkan mellan 29 myndigheter och Sveriges kommuner och regioner (SKR). För att tillvarata digitaliseringens möjligheter och utforma effektiva och rättssäkra lösningar, behöver den offentliga förvaltningen samarbeta. Inom eSam arbetar medlemmarna nätverksbaserat för att utveckla digitala tjänster samt för att stärka medlemmarnas digitaliseringsarbete. Det är engagemanget hos våra medlemmar som är grunden för eSam, vi har över tvåhundra personer som ingår i några av våra olika forum.
eSams utgångspunkt är att samverka utifrån gemensamma behov och initiativ. Tillsammans utvecklar vi tjänster, vägleder i komplexa frågor samt analyserar problem för att identifiera lösningar. Arbetet bedrivs i huvudsak i våra olika arbetsgrupper. Programmets löpande verksamhet koordineras av ett kansli bestående av sex personer som håller ihop eSams olika forum. Vi arbetar dagligen nära medlemmarnas deltagare i programmet och återkopplar till eSams styrgrupp där Skatteverkets generaldirektör är ordförande. Pensionsmyndigheten är värdmyndighet för eSams kansli. Mer information om eSam, se www.esamverka.se
Vi söker en ersättare till vår kollega på kansliet som ska gå i pension och vi vänder oss till dig som är erfaren jurist med inriktning på digitalisering och som brinner för samverkan. Hos oss får du en unik möjlighet till delaktighet i offentlig sektors digitala transformation samt möjlighet att arbeta tillsammans med engagerade kollegor från många offentliga organisationer.
Din roll är att samordna arbetet med eSams rättsliga frågor. Tillsammans med kollegorna på kansliet utgår du från beslutade prioriteringar och gemensamma behov för att driva samverkan så att resultaten bidrar till våra medlemmars digitala transformation. Du samarbetar med jurister i medlemsorganisationerna, bistår med juridisk kompetens vid arbete tillsammans med andra yrkeskategorier samt kommunicerar runt lösningsförslag och problemställningar. Du är också programmets talesperson för rättsliga frågor i externa sammanhang.
I ditt arbete deltar du vid programmets samverkansmöten, leder eSams juridiska expertgrupp och andra liknande arbetsgrupper samt sammanställer och presenterar underlag. Du är den enda av oss på kansliet som arbetar med rättsliga frågor, men du har gott stöd i dina kollegor! Tillsammans arbetar vi med digitaliseringsfrågor på såväl strategiskt som operativt plan. Det förekommer att du behöver resa i tjänsten. Du rapporterar till eSams kanslichef.
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har juristexamen (tidigare jur. kand.). Du har stor erfarenhet av att arbeta i samverkan med offentliga organisationer för ett gemensamt mål. Du har minst fem års aktuell arbetslivserfarenhet vid juridisk funktion inom offentlig sektor, samt stor erfarenhet av arbete med digitalisering i offentlig sektor. Du har arbetat med frågor inom integritetslagstiftningen, förvaltningsrätt eller med frågor om offentlighet och sekretess. Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska, såväl skriftligt som muntligt.
Det är meriterande om du har fullgjord notarietjänstgöring eller motsvarande erfarenhet av domstolsarbete. Erfarenhet av arbete vid Regeringskansliet, t.ex. i form av deltagande i utredningsarbete, är också meriterande.
Egenskaper:
En förutsättning för arbetet är att du som person tycker om att interagera med andra, arbeta relationsskapande samt har mycket god samarbetsförmåga. Du är kommunikativ och lyhörd samt arbetar uthålligt för att skapa och bibehålla engagemang bland dina kollegor. Du ser till helheten och är lösningsorienterad med verksamhetens perspektiv i fokus. Du är en person med god självinsikt, är prestigelös och har en problemlösande analysförmåga. Du har en förmåga att arbeta strategiskt såväl som operativt.
Vi lägger särskilt stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.
Övrigt:
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning. Arbetspsykologiska tester förekommer i urvalsprocessen. Placeringsort är Stockholm. Tjänsten är tillsvidareanställning, vi tillämpar provanställning.
För mer information:
För mer information om tjänsterna är du välkommen att kontakta Sofia Ekelöf, tel. 010-454 26 13.
Fackliga representanter är Helena Blomkvist, ST, och Linda Modin, Saco, som nås via växel nummer 077-177 67 76
Välkommen med din ansökan senast den 5 maj 2021. Märk din ansökan med PSL 2021-50