OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Fastighetskontoret förvaltar och utvecklar ett unikt fastighetsbestånd viktigt för Stockholms invånare, företagare och besökare. Fastighetsbeståndet består av allt från större kontorsbyggnader, offentliga lokaler, idrottshallar, saluhallar och brandstationer till slott och herrgårdar, konstnärsateljéer, villor och små torp på landet. Vi förvaltar även natur- och friluftsområden utanför kommungränsen. Vi sitter i nyrenoverade, fräscha och modernt anpassade lokaler i Tekniska Nämndhuset på Fleminggatan 4, cirka 5 minuter från Centralstationen.
Avdelningen verksamhetsstöd
Avdelningen verksamhetsstöd innehåller funktionerna; juridik, säkerhet, IT, miljö, kvalitet, kommunikation samt HR, arkiv och registratur.
Vi ansvarar för att utveckla och förvalta fastighetskontorets administrativa processer och rutiner samt vara ett strategiskt och operativt stöd till ledningen. I uppdraget ingår att säkerställa att stöd, styrning och utveckling sker på ett effektivt och enhetligt sätt, till nytta för hela kontoret och i överensstämmelse med stadens övergripande riktlinjer.
Vi söker nu en jurist till fastighetskontoret. Du tillhör avdelningen verksamhetsstöd och rapporterar till avdelningschefen. På avdelningen arbetar ytterligare en jurist.
Din roll som jurist
Som jurist på fastighetskontoret är du sakkunnig i juridiska frågor, särskilt inom hyresrätt och offentligrätt/kommunlag/fastighetsrätt. Du bistår med juridiskt stöd och rådgivning till alla funktioner på kontoret. Du samordnar, utvecklar rutiner, ger stöd samt genomför utbildnings-, utveckling- och informationsinsatser inom verksamhetsområdet för kontorets tjänstepersoner. Rollen innefattar även att företräda Stockholms stad/fastighetskontoret i förhandlingar och processer i domstol. Övrigt förekommande arbetsuppgifter är exempelvis sekretessprövningar, beslut om utlämnande av allmän handling, omvärldsbevakning, skrivelse av tjänsteutlåtande, remissvar, rättsutredningar samt upprätta, tolka och granska avtal. Du gör rättsutredningar eller mer generella utredningar på egen hand, men ofta ingår du i en arbetsgrupp där du bistår med din specifika kompetens och erfarenhet.
Din erfarenhet och kompetens
För denna tjänst krävs att du har:
- juris kandidatexamen eller juristexamen
- flerårig och aktuell erfarenhet av arbete som jurist eller juridiskt arbete inom offentlig förvaltning
- kunskap och erfarenhet av arbete inom hyresrätt
- mycket god kunskap i kommunal- och förvaltningsrätt och offentlighets- och sekretesslagstiftning
- mycket god förmåga av att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du även har:
- erfarenhet av arbete som kommunjurist eller liknande befattning
- genomförd notarietjänstgöring, gärna vid förvaltningsrätt
- kunskap och erfarenhet av arbete inom dataskyddsreglering
- erfarenhet av arbete inom fastighetsbranschen eller samhällsbyggnad
- dokumenterad erfarenhet av att göra rättsutredningar
- erfarenhet av bedömningar och rådgivning inom området informationssäkerhet och utlämnande av allmän handling.
Rollen innebär mycket kontakt och samarbete med alla funktioner på kontoret. Det är därmed viktigt att du är en lyhörd och kommunikativ person som både uppskattar och har förmåga att samarbeta, bolla och diskutera med andra. Du kommunicerar på ett tydligt, pedagogiskt och professionellt sätt. Du ser till helheten samt tar hänsyn till det större perspektivet i planering, agerande och beslut. Vidare är du noggrann och detaljorienterad samt har god förmåga att se utifrån ett rättssäkert/juridiskt perspektiv. Det är viktigt att du har en god analytisk förmåga.
I rekryteringsprocessen lägger vi stor vikt vid ovanstående kompetenser, personlig lämplighet, motivation och engagemang för tjänsten.
Ansökan och förmåner
När du gör din ansökan kommer du få besvara ett antal urvalsfrågor som ligger till grund för vårt fortsatta urvalsarbete.
Som anställd på Fastighetskontoret erbjuds du flera förmåner som till exempel friskvårdsbidrag på 5000 kr per år för närvarande, friskvårdstimme, möjlighet att växla semesterersättning mot fler semesterdagar, rikskortet, flexibel arbetstid samt möjlighet till distansarbete en till två dagar i veckan om arbetet tillåter.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.
För kandidater som går vidare i processen kan personprofils- och färdighetstest komma att användas.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.