Jurist till författningsarbete - Utbetalningsmyndigheten

Jurist till författningsarbete - Utbetalningsmyndigheten

Arbetsbeskrivning

Enheten för styrning och internationellt ekonomiskt samarbete, Internationella och ekonomiska avdelningen, Finansdepartementet

Är du jurist och vill vara med att leda och utveckla författningsstödet till en ny myndighet? Vill du bidra till att förhindra felaktiga utbetalningar och bidragsbrott? Tycker du om att bistå i juridiska frågor? Då kan vi erbjuda dig ett omväxlande och spännande arbete mitt i händelsernas centrum.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.


Enheten för styrning och internationellt ekonomiskt samarbete ansvarar för kommittén för inrättande av Utbetalningsmyndigheten. När Utbetalningsmyndigheten har inrättats 2024 kommer enheten att ansvara för regeringens styrning av myndigheten. Enheten ansvarar även för regeringens styrning av Ekonomistyrningsverket, Finanspolitiska rådet och Konjunkturinstitutet och för frågor rörande internationellt ekonomiskt samarbete i internationella finansiella institutioner som Internationella valutafonden (IMF) och Världsbanksgruppen.

Utbetalningsmyndigheten ska arbeta med att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar. Myndigheten kommer också att ansvara för administration av utbetalningar från vissa statliga myndigheter. Det innebär bl.a. att myndigheten kommer att hantera stora mängder personuppgifter, och en stor del av uppgifterna kommer att omfattas av sekretess. Regeringen har i propositionen Utbetalningsmyndigheten (prop. 2022/23:34) lämnat förslag till lagstiftning inför myndighetens inrättande.

Vi söker nu en ny medarbetare som vill leda arbetet med att utveckla författningsstödet till den nya myndigheten, inklusive viss ny lagstiftning, och bistå i styrningen av myndigheten rörande juridiska frågor. I tjänsten ingår också att bistå i författningsarbete i andra frågor som rör arbetet mot felaktiga utbetalningar och bidragsbrott.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Du har en juristexamen och det är meriterande om du är assessor från hovrätt eller kammarrätt. Erfarenhet från lagstiftningsarbete i Regeringskansliet eller kvalificerat författningsarbete vid en statlig myndighet är meriterande, liksom kunskaper om dataskydds- och sekretessfrågor och kunskap om frågor som rör felaktiga utbetalningar och bidragsbrott. Du har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Dina egenskaper
Som person har du hög integritet och ett gott omdöme. Du är analytisk med en förmåga att snabbt kunna sätta dig in i komplexa frågeställningar. Du har en god samarbetsförmåga och kommunicerar tydligt. Du är flexibel och kan enkelt anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Du har en god problemlösningsförmåga även mot korta deadlines och under tidvis högt tempo.

Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Thomas Bergman som är avdelningschef, på 08-405 47 18. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Hanady Hussein på 08-405 48 53. Fackliga kontaktpersoner är Simon Monti Danielsson för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. 

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 20 april.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Finansdepartementet ansvarar för frågor som rör statens ekonomi. Det handlar om samordning av statens budget, prognoser och analyser, skattefrågor samt styrning och förvaltning av statens verksamhet. Dessutom ansvarar departementet för frågor som rör finansmarknad, upphandling, kommuner och regioner samt konsumentlagstiftning.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 april 2023
  • Ansök senast: 26 april 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Vänersborgs tingsrätt söker en domstolshandläggare

Vänersborgs tingsrätt söker en domstolshandläggare

20 december 2024

Domstolshandläggare

Domstolshandläggare

18 december 2024

Domstolshandläggare till Arbetsdomstolen

Domstolshandläggare till Arbetsdomstolen

17 december 2024

Förvaltningsrätten i Malmö söker domstolshandläggare

Förvaltningsrätten i Malmö söker domstolshandläggare

13 december 2024