OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) söker flera jurister till avdelningen för tillståndsprövning. Avdelningen ansvarar för att pröva tillstånd för enskilda verksamheter enligt socialtjänstlagen (SoL), lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt för vissa delar inom hälso- och sjukvården.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i avdelningens juristteam. Teamet är placerat vid en av avdelningens fem enheter. Du kommer att fungera som stöd till avdelningens utredare när det gäller tillämpningen av de regler som styr tillståndsprövning inom avdelningens ansvarsområden. I detta ligger bland annat att granska beslut att avslå ansökningar om tillstånd samt att vara processförare vid förhandlingar. Du deltar också i arbetet med rättsutredningar och remisshantering, ger stöd vid utarbetandet av beslut och andra underlag som tas fram vid avdelningen samt deltar i arbetet med kvalitetssäkring av dessa.
Tillståndsprövningen ska präglas av tydlighet, trovärdighet, integritet, effektivitet och god service samt utgå från den statliga värdegrunden.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Juristexamen (jur. kand.)
• Minst två års aktuell erfarenhet av juridiskt arbete inom offentlig förvaltning
• Goda kunskaper i förvaltningsrätt
• Goda kunskaper inom SoL och LSS
• God och aktuell IT- och datorvana
• Goda kunskaper i svenska språket såväl muntligt som skriftligt
För att lyckas i rollen ska du ha en god analytisk förmåga samt kunna granska och analysera på ett objektivt och sakligt sätt. Du ska kunna prioritera och strukturera arbetsuppgifterna, vara flexibel och lätt byta fokus samt ha förmåga att under stark tidspress leverera utredningar med hög kvalitet. Rollen kräver även god samarbetsförmåga samt att du trivs med att arbeta såväl självständigt som i grupp.
Det är av stort vikt att du kan hantera dina arbetsuppgifter professionellt och rättssäkert samt kunna tydliggöra och föra ett resonemang så att det blir logiskt och begripligt för såväl allmänheten som professionella intressenter. Därtill har du en personlig mognad och klarar av att göra oberoende ställningstaganden och vara trygg i dessa. Vi ser också att det är viktigt att du är utvecklingsinriktad då avdelningen är inne i ett förändringsarbete. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.
Meriterande
Det är meriterande om du har:
• Processvana
• Kunskap om associationsrätt, ekonomi
• Erfarenhet av att arbeta med regeringsuppdrag och remisser
• Erfarenhet av tillståndsprövning
• Goda kunskaper inom hälso- och sjukvårdsjuridiken
• Kunskap/erfarenhet inom informationssäkerhet och digitalisering
Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder en spännande kunskapsorganisation med en stimulerande arbetsmiljö och goda utvecklingsmöjligheter. Vi strävar efter en sammansättning av medarbetare som speglar samhällets mångfald.
Anställningen är en visstidsanställning till den 31 december 2022. Tjänsterna avser heltid med placering i Stockholm. Tillträde så snart som möjligt eller efter överenskommelse. Intervjuer kan komma att ske löpande innan ansökningstiden går ut.
Ansökan
Märk din ansökan med dnr. 2.1.1-17301/2022. Sista ansökningsdag är den 16 maj 2022. Bifoga personligt brev och CV. Betyg och eventuella handlingar tas med vid en eventuell intervju. För frågor om tjänsten kontakta enhetschefen Monika Berglund Lande och för frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Elisabeth Axelsson.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.
IVO bidrar till en säker vård och omsorg
Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.
Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.
Myndigheten har cirka 770 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning och analys är placerade i Stockholm, liksom myndighetens två övergripande avdelningar verksamhetsstöd och generaldirektörens stab.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Hedström, Ekonomichef
0107885690
Sara Larsson, HR-specialist
010-788 55 39
Derya Akcan, Facklig kontakt Saco-S
010-788 53 05
Ingemar Jonnerhag, Facklig kontakt Vårdförbundet
010-788 52 56
Marie Brandvold, Enhetschef
010-788 5112
Birgit Rengren Borgerson, Enhetschef
010- 788 5462
Susanna Jakobsson, HR-specialist
010- 788 57 03
Pernilla Spens, HR-specialist
010-788 5187
Maria Carneland, Facklig kontakt ST
010-788 54 06
Ingrid Rydell, Analyschef
010-788 55 01