OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skolinspektionen arbetar med tillsyn och kvalitetsgranskning, handlägger anmälningar och prövar tillstånd för fristående skolor. Skolinspektionen är även värdmyndighet för Skolväsendets överklagandenämnd som är en domstolsliknande myndighet med uppgift att pröva överklaganden av vissa beslut på skolväsendets område. Vid Skolinspektionen finns ett kansli som utför administrativa och handläggande uppgifter åt Skolväsendets överklagandenämnd.
Jurist till kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd
Kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd är en av fem enheter inom avdelningen för Verksamhetsstöd och juridik vid Skolinspektionen som finns vid huvudkontoret i Stockholm. På kansliet arbetar idag en kanslichef och sex jurister. Vi söker nu ytterligare två jurister till kansliet. En av tjänsterna är en tillsvidareanställning och den andra tjänsten avser en visstidsanställning då kansliet under perioden mars-september får in ett stort antal överklagandeärenden. Tillträde omgående.
Arbetsuppgifter
Som jurist arbetar du i huvudsak med att bereda inkomna ärenden till nämnden. I arbetsuppgifterna ingår att du handlägger, utarbetar beslutsförslag till ordföranden för nämnden eller föredrar beslutsförslagen inför nämnden i sin helhet vid särskilda sammanträden. I arbetsuppgifterna ingår även att ha kontakter med bl.a. klagande, rektorer, kommuner, besvara allmänhetens frågor och genomföra rättsutredningar. Tjänsten innebär även att ta initiativ till och medverka i vidareutveckling av rutiner och metoder för en effektiv ärendehantering med enhetliga och likvärdiga beslut. Tjänsten som avser en tillsvidareanställning innefattar även arbete med att skriva förslag till remissyttranden.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har juristexamen och är notariemeriterad. Du har även aktuella juridiska arbetslivserfarenheter.
Vidare har du
• god analytisk förmåga, är noggrann och resultatinriktad
• förmåga att arbeta självständigt och med andra
• mycket god kommunikativ förmåga (både muntlig och skriftlig framställning)
• förmåga att arbeta i en verksamhet med högt tempo
• förmåga att arbeta lösningsinriktat
Det är meriterande med
• aktuella erfarenheter av ärendehandläggning inom statlig myndighet (utöver notarietjänstgöringen)
• aktuella erfarenheter eller aktuella kunskaper inom skoljuridik, förvaltningsrätt, förvaltningsprocessrätt
• aktuell erfarenhet av att föredra ärenden/mål
• erfarenhet av att skriva remissyttranden
Dina personliga egenskaper kommer att tillmätas stor vikt.
Tjänsterna
Vi efterlyser två tjänster, en tillsvidareanställning (dnr 2020:2239) och en visstidsanställning under sex månader (dnr 2020:2240). Omfattningen är heltid. Tillträde enligt överenskommelse.
Skolinspektionen värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Ansökan
Klicka på ansök nedan, bifoga ett personligt brev och cv och ange vilken tjänst du är intresserad av. Välkommen med din ansökan senast den 29 mars, 2020.
Frågor
Kontaktpersoner
• Tjänsten: kanslichef Anna-Karin Lundgren, tfn 08-586 083 04
• Rekryteringsprocessen: HR-partner Marjut Thelin, tfn 072 987 4629
• Facklig företrädare: Anna Kjellberg (Saco-S) och Mattias Friström (OFR), båda nås via växeln tfn 08-586 080 00.
Övrigt
De som kallas till intervju kommer även att få genomföra ett arbetsprov.
I denna rekrytering har Skolinspektionen redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.