Jurist till kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd

Arbetsbeskrivning

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla elever får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Alla barn, elever och vuxenstuderande ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Skolinspektionen är även s.k. värdmyndighet för Skolväsendets överklagandenämnd som är en domstolsliknande myndighet med uppgift att pröva överklaganden av vissa beslut på skolområdet och på så sätt bevaka elevers rätt i skolan. Kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd finns hos Skolinspektionen i Stockholm vars huvudsakliga uppgift är att handlägga de ärenden som inkommer till nämnden. Då en av våra kollegor går på föräldraledighet söker vi nu en engagerad medarbetare som vill arbeta med detta stora och viktiga samhällsuppdrag. Är du den vi söker?

Arbetsuppgifter

Arbetet som jurist på kansliet är kvalificerat och varierat. Rollen ger en möjlighet att kunna göra skillnad för det enskilda barnet eller eleven. Miljön på kansliet präglas av samarbete, att tillsammans skapa de bästa förutsättningar för att tillvarata elevers rättigheter. Du kommer, i huvudsak, arbeta med beredning av inkommande ärenden till nämnden. I arbetsuppgifterna ingår handläggning, att utarbeta beslutsförslag till ordföranden/vice ordföranden för nämnden eller att föredra beslutsförslag inför nämnden i sin helhet vid särskilda sammanträden. Vidare ingår kontakt med bl.a. klagande, rektorer, kommuner, besvara allmänhetens frågor, genomföra rättsutredningar samt diarieföring. Tjänsten innebär att kunna ta initiativ till och medverka i vidareutveckling av rutiner och metoder för en effektiv ärendehantering med enhetliga och likvärdiga beslut. 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har


• juristexamen
• avslutad notarietjänstgöring inom de senaste 2 åren

Det är meriterande med  


• aktuell juridisk arbetslivserfarenhet av ärendehandläggning inom statlig myndighet
• annan aktuell juridisk arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant

Du har vidare


• en god analytisk förmåga och är noggrann, ansvarsfull och resultatinriktad
• förmåga att arbeta självständigt och med kollegor
• en mycket god kommunikativ förmåga i både muntlig och skriftlig framställning
• förmåga att arbeta i en verksamhet med högt tempo
• förmåga att arbeta lösningsinriktat

Som person


• är du trygg i din yrkesroll och har god självinsikt
• är du analytisk och noggrann
• har du integritet och mycket goda samarbetande egenskaper
• har du mycket god förmåga att planera, strukturera och driva arbetsprocesser
• har du lätt att möta och kommunicera med andra människor

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tjänsten/Arbetsplatsen

Tjänsten är ett föräldravikariat med tillträde under maj 2024 till och med 31 augusti 2025. Vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontorslandskap på Sveavägen 159 i Stockholm.

Ansökan

Klicka på knappen ansök nedan, bifoga personligt brev och cv. Sista ansökningsdag är 1 april 2024. Ansökan har dnr 2024:2012.

Frågor

Kontaktpersoner


• Frågor om tjänsten: kanslisamordnare Stina Engberg, tfn 08-586 085 00.
• Frågor om rekryteringsprocessen: rekrytering@skolinspektionen.se.

 

I denna rekrytering har Skolinspektionen redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skolinspektionen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 mars 2024
  • Ansök senast: 1 april 2024

Besöksadress

Storgatan 33, Linköping
None

Postadress

Box 23069
Stockholm, 10435

Liknande jobb


19 november 2024

Jurist Förvaltningsrätt

14 november 2024

11 november 2024

11 november 2024