OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Domstolsverket arbetar med administration och utveckling för Sveriges Domstolar. I Domstolsverket arbetar cirka 390 personer och myndigheten är placerad i Jönköping där vi erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och utvecklande miljö. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund
Avdelningen för HR och kommunikation består av sex enheter, nämligen enheten för intern kommunikation, enheten för extern kommunikation, intern HR, arbetsgivarenheten, enheten för löneadministration och förhandlingsenheten. Vi söker nu en vikare till förhandlingsenheten där det för närvarande arbetar sex personer.
ARBETSUPPGIFTER
Domstolsverket ansvarar för tillsättning av notarier inom Sveriges Domstolar. För närvarande sköts tillsättningarna av en jurist och en administratör. Vi söker nu ytterligare en medarbetare som vill arbeta med tillsättningarna och vara med och driva ett utvecklingsarbete rörande antagningsprocessen.
Arbetet går ut på att på eget ansvar fatta beslut i tillsättningsärenden. Härtill kommer administrativa uppgifter och rådgivning gentemot sökande och domstolarna.
Notarieantagningsprocessen är för närvarande föremål för en översyn och du kommer att ha en viktig roll även i detta arbete. Inriktningen är att förändra antagningsprocessen så att den med hjälp av ett nytt digitalt verksamhetsstöd blir mer effektiv och säker och samtidigt enklare för de sökande att hantera. Till arbetsuppgifterna hör också att delta i olika arbetsmarknadsaktiviteter och mässor för att där svara på frågor om notarietjänstgöringen och antagningen. I arbetsuppgifterna ingår också att delta i Domstolsverkets projekt för det ökande antalet migrationsmål.
Arbetsuppgifterna varierar i intensitet med toppar kring de sex antagningstillfällena per år.
I rollen ingår att ha många kontakter med domstolarna och lärosätena men också interna kontakter inom Domstolsverket. För att trivas med arbetet bör du tycka om att arbeta såväl med löpande administration som med utvecklingsfrågor.
KVALIFIKATIONER
Vi söker i första hand dig som har juristutbildning. Du som har en annan relevant utbildning på högskolenivå kan komma i fråga men det förutsätter att du har en yrkeserfarenhet från Sveriges domstolar. Det är meriterande om du har erfarenhet från notarietjänstgöring, gärna i kombination med annan erfarenhet från Sveriges Domstolar eller annan offentlig verksamhet.
För att lyckas i rollen måste du kunna fatta beslut självständigt och ha intresse för den löpande administrationen. Det är också viktigt att du vill arbeta med förändring och har förmågan att driva utvecklingsprojekt på ett strukturerat och effektivt sätt.
Som person är du lyhörd och du både tar och ger återkoppling på ett konstruktivt sätt. Vidare är du van vid att ge ett professionellt bemötande både internt och externt och ser dig själv som en god representant för Sveriges Domstolar. Du har mycket gott omdöme och mycket god samarbetsförmåga samt en utvecklad förmåga att arbeta resultatinriktat. Du uttrycker dig väl såväl skriftligt som muntligt.
Det förekommer resor i arbetet.
ÖVRIGT
Placeringsort är Jönköping.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Pia Åkerberg
036-15 55 93
Viveca Falk
036-15 53 80
Henrik Rosell
036 – 15 53 77
Pia Kopp
036 – 15 53 86
Karin Klahr
Henrik Rosell
036-15 53 77
Markus Erlandsson
0705-35 96 02
Anna Widing-Torstensson
0734 - 60 61 71
Kjell-Åke Nilsson
0708-35 96 80
Marina Lindgren Sand
0708-29 62 70