OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ansök idag. Kollegor imorgon.
Vi värnar om din integritet, läs mer om Mora kommuns behandling av personuppgifter på vår hemsida.
Arbetsuppgifter
”Överförmyndare i samverkan i övre Dalarna” är organisatoriskt placerat under kommunledningskontoret i Mora kommun.
Överförmyndarenheten är en stödenhet som är gemensam för sex kommuner. Verksamheten ansvarar för handläggning och administration av överförmyndarfrågor inom samverkande kommuner: Mora, Orsa, Rättvik, Älvdalen, Leksand och Vansbro. Enheten skall utgöras av fem medarbetare som hanterar handläggningen och administrationen av överförmyndarfrågor i de sex kommunerna. Arbetsuppgifter arbetsuppgifterna består bl. a. av:
-Utgöra enhetens juridiska specialiststöd
-Handläggning, utredning och beslutande av godmanskap, förvaltarskap och förmynderskap enligt gällande lagstiftning.
-Inhämta utredning, upprätta yttranden och företräda överförmyndaren i domstol.
- Rekrytera, utbilda, informera och upprätthålla kontakter med gode män och förvaltare och allmänhet. - Granska redovisningshandlingar, fastighetsöverlåtelser och arvskiften m.m.
-Övriga administrativa uppgifter
Kvalifikationer
Vi söker dig som har juristexamen 270 hp (180 p). Det är meriterande om du har erfarenhet av juridiskt arbete med överförmyndarfrågor eller om du har arbetat på annan myndighet. Körkort B är ett krav. Förutom goda juridiska kunskaper krävs att du har ett strukturerat arbetssätt och är van att arbeta självständigt och ta initiativ. Du har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla förtroendefulla relationer både med samverkande kommuner och med intressenter utanför. Du är utåtriktad och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Det krävs vidare en god förmåga att samarbeta med kollegor och dela med dig av dina kunskaper på ett prestigelöst sätt. För att trivas som överförmyndarjurist/ handläggare bör du vara bekväm med de varierande arbetsuppgifterna och kunna bidra till att ständigt förbättra verksamheten.
Kontaktperson
Rekryterande chef Annelie Björkman
Överförmyndare i samverkan i övre Dalarna
Nås via Mora kommuns växel 0250-26000
Norra Dalarnas Myndighetsservice
Mora i hjärtat av Dalarna!
Socialförvaltningens uppgift är att vara det yttersta skyddsnätet då människor i svåra situationer behöver stöd och hjälp och saknar andra hjälpmöjligheter.
Socialförvaltningen är en förvaltning med drygt 750 medarbetare och har en budget på c:a 500 miljoner. Organisationen är uppdelad i fyra avdelningar: vård- och omsorgsboenden, ordinära boenden, arbete och integration samt individ- och familjeomsorg. Förvaltningens uppdrag är att utreda och verkställa beslut inom SoL, LSS, HSL m. fl.
Mora, Orsa och Älvdalens kommuner har inrättat en gemensam myndighetsutövning gällande äldreomsorg, funktionshinder och familjerätt. Norra Dalarnas Myndighetsservice är placerad i Mora kommun.
Välkommen med din ansökan till oss!
Mora kommun
Mora kommun är alla vi som jobbar här.
Det är summan av de vi är och allt vi gör.
Varje hemtjänstbesök, skolexamen och utlånad biblioteksbok.
Varje skollunch, brandkårsutryckning och nytt bostadsområde.
Vi är närheten till naturen och den rena luften.
De gamla traditionerna och de nystartade företagen.
Vi är vår fantastiska historia men också det som tar oss framåt.
Tillsammans gör vi Mora till ett hem.
Var med oss när vi växer som människor och kommun.
Idag och imorgon.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.