Jurist till Polismyndighetens rättsavdelning med placering i Stockholm

Jurist till Polismyndighetens rättsavdelning med placering i Stockholm

Arbetsbeskrivning

Arbetsplatsbeskrivning
Rättsavdelningen, med cirka 800 medarbetare, har utöver de rättsliga delarna även ansvar för bland annat förvaltningsrättsliga ärenden, diarieföring och arkiv. Totalt arbetar knappt 150 jurister på rättsavdelningen, spridda över hela landet. Rättsavdelningen består av tre centrala enheter, sju regionala enheter samt ett kansli.
Enheten för rättslig styrning och stöd är den centrala enhet som ansvarar för den rättsliga styrningen i myndigheten. Ansvaret innefattar bland annat den interna styrningen genom styrdokument, myndighetens involvering i alla delar av lagstiftningsprocessen samt uppföljning av regelefterlevnad som sker internt eller av tillsynsmyndigheter som Justitieombudsmannen, Datainspektionen och Justitiekanslern. Enheten ger även rättsligt stöd till avdelningarna, bland annat Nationella operativa avdelningen (NOA), samt till myndighetens ledning. Det senare innefattar att granska underlag och förslag till beslut som ska fattas av rikspolischefen. Enheten har också ett övergripande ansvar för myndighetens dataskyddsfrågor, domstolsprocesser och kontakt med Justitiedepartementet i lagstiftningsfrågor. Vid enheten finns även myndighetens dataskyddsombud placerade. Enheten samordnar också det rättsliga stödet som ges av jurister vid de regionala enheterna. Vid enheten för rättslig styrning och stöd arbetar ungefär 50 jurister.
Arbetsbeskrivning
Du kommer att arbeta med verksamhetsnära rättsligt stöd till Gränspolissektionen vid Nationella operativa avdelningen (NOA). Gränspolissektionen svarar för en sammanhållen svensk gränskontroll med ett centralt ansvar för att samordna och strukturera de svenska gränskontrollerande myndigheternas arbete, är nationell enhet för gränskontroll, utlänningskontroll, verkställighet och andra utlänningsrättsfrågor samt är nationell kontaktpunkt för bl.a. Frontex och andra länders organisationer inom området gräns- och utlänningskontroll. Du kommer att arbeta med juridiskt stöd inom ramen för det nationella Etiasprojektet. Etias är ett EU-gemensamt system för reseuppgifter och resetillstånd som inrättades genom europaparlamentets förordning 2018/1240. Det nationella Etiasprojektet har till uppgift att organisera och driftsätta den nationella enhet som Sverige ska inrätta i enlighet med förordningen och beräknas pågå till och med planerat driftsättningsdatum december 2022.
Gränspolisområdet regleras i hög grad av EU-rättsakter och har en tydlig internationell prägel. Arbetet kan innebära deltagande i arbetsgrupper och möten som arrangeras av EU.
Att ge rättsligt stöd till denna verksamhet innebär att skriva rättsutredningar och bidra med expertis i rättsliga frågor i syfte att säkerställa att utvecklingsarbetet genomförs inom ramen för gällande rätt, men också att identifiera behov av författningsändringar och bidra till rättsutvecklingen. Du ska självständigt kunna driva ditt eget arbete men också ingå i tvärfunktionella arbetsgrupper tillsammans med andra kompetenser inom myndigheten. Rättsfrågorna som du kan komma att hantera kommer huvudsakligen att beröra unionsrätt, migrationsrätt, förvaltningsrätt, dataskydd och personuppgiftsfrågor, samt offentlighet och sekretess.
Tjänsten är finansierad av Fonden för inre säkerhet.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
har juristexamen
har minst 3 års erfarenhet av självständigt juridiskt arbete t.ex. från domstol, Regeringskansliet, myndighet eller motsvarande
har en mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
har en mycket god förmåga att uttrycka dig på engelska i tal och skrift samt vana av att tillgodogöra dig formella underlag på engelska

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:
har erfarenhet från verksamhet med fokus på migrations- eller gränsfrågor
har genomfört notarietjänstgöring
har erfarenhet av arbete inom EU-institutionerna och/eller med EU-frågor på myndighetsnivå
har erfarenhet av arbete inom en brottsbekämpande myndighet

Att arbeta som jurist vid Polismyndigheten förutsätter att du är självständig med en mycket god analytisk förmåga och att du är noggrann och strukturerad. Arbetsuppgifterna ställer även krav på att du trivs med att arbeta i grupp och att du kan arbeta i ett högt tempo. Du har förmåga att överblicka och självständigt analysera problem och föreslå lösningar. Då en betydande del av arbetet inom projektet kommer att bygga på EU-gemensamma underlag ska du ha förmåga att omsätta komplexa juridiska och/eller tekniska underlag till handgripliga och konkreta produkter. Utöver det förutsätter rollen att du är prestigelös och lösningsinriktad.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Marcus Karlberg, 072 – 229 42 50
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Hannele Suuronen, hannele.suuronen@polisen.se
Fackliga företrädare
Fredrik Bergh/SACO tfn 010-563 91 37
Sofia Ask/Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz/Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden/SEKO Polisen, tfn 0732-490 422
Övrig information
Anställningsform: Vikariat, t.o.m. 31 december 2021
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse, dock så snart som möjligt
Funktion: Jurist, Rättslig styrning och stöd, Rättsavdelningen
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A580.576/2020 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten - Norrmalm - Agnega Stockholm
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 oktober 2020
  • Ansök senast: 1 november 2020

Postadress

Norra Agnegatan 33-37
Stockholm, 11229

Liknande jobb


Jurist, vikariat

Jurist, vikariat

20 december 2024

Upphandlare

Upphandlare

19 december 2024

Jurist

Jurist

18 december 2024