OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Härryda kommun, en arbetsplats med 3000 anställda i en bredd av viktiga verksamheter. Våra ledord mod, nytänkande och handlingskraft inspirerar oss när vi varje dag levererar tjänster med god service och kvalitet. Härryda kommun ligger mellan Göteborg (en kvart från Korsvägen) och Borås med Landvetter flygplats mitt i kommunen. Vi söker dig som med engagemang och delaktighet vill vara med att hitta lösningar som också håller för kommande generationer. Härryda kommun - här vågar vi!
Sektorn för samhällsbyggnad ansvarar för kommunens bostadsplanering och exploatering, tar fram detaljplaner och översiktsplaner, bygger och underhåller va, gator, vägar och parker, handlägger bygglov, ansvarar för kart- och mätverksamhet, genomför miljötillsyn och livsmedelskontroll. Sektorn driver och planerar för samhällsbyggnadsprojekt från idé till inflytt.
En rad spännande utmaningar är på gång och vi söker nu en jurist som hjälper oss med en rättssäker och effektiv samhällsbyggnadsprocess.
Tjänsten är placerad på sektorsadministrationen. Verksamheten består av enheterna verksamhetsstöd, kommunekolog och administration. Tillsammans hjälper vi sektorns samtliga medarbetare med arbetsuppgifter kopplade till administration, juridik, digitalisering och systemförvaltning samt naturvård.
ARBETSUPPGIFTER
Som jurist på sektorn för samhällsbyggnad arbetar du proaktivt med att ge juridiskt stöd i de olika delarna av samhällsbyggnadsprocessen. Vanligt förekommande rättsområden är plan- och bygglagstiftning, färdtjänst, miljö- och livsmedelslagstiftning, offentlighets- och sekretesslagstiftning, förvaltningsrätt, kommunalrätt, skadeståndsrätt, entreprenadrätt, avtalsrätt med mera. Du stöttar det kommunägda vatten- och avfallsbolaget med bland annat skadeståndsärenden samt samverkar med kommunens övriga jurister som finns på det centrala kommunkansliet.
I rollen ingår att genomföra juridiska utredningar inom olika sakområden, upprätta och granska avtal, handlägga vissa överklaganden, upprätta yttranden till myndigheter, medborgare och andra aktörer samt att företräda kommunen vid domstol och andra myndigheter.
Arbetet som jurist är omväxlande och mångsidigt och du ska vara beredd att arbeta med det mesta inom det juridiska området.
Exempel på arbetsuppgifter som utöver vad som nämnts ovan ingår i rollen är att:
- hålla interna utbildningar och informationsinsatser
- delta i arbetet med att kvalitetssäkra riktlinjer, beslutsunderlag, reglemente och delegationsordningar m.m.
- göra rättsliga utredningar och bedömningar, exempelvis i samband med ny eller förändrad praxis eller lagstiftning
- företräda i vissa fall nämnderna i domstol, eller är ett stöd till den som ska företräda nämnderna i en domstolsförhandling
- handlägga eller samråda i vissa typer av ärenden förslag till svar på statliga remisser
- vara behjälplig vid avrop av juridisk specialkompetens i vissa ärenden.
KVALIFIKATIONER
Du har juristexamen, affärsjuridisk masterexamen, eller motsvarande examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har minst tre års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig sektor, företrädesvis inom en kommun.
Det är meriterande om du har erfarenhet inom plan- och bygglagstiftning, offentlighets- och sekretesslagstiftning, förvaltningsrätt, kommunalrätt, entreprenadrätt och avtalsrätt. Det är positivt om du även har erfarenhet av miljö- och livsmedelslagstiftningen.
För denna tjänst krävs mycket god förmåga i muntlig och skriftlig kommunikation på svenska då arbetet ställer höga krav på att tolka och skriva avancerad text.
Vi söker dig som har ett konsultativt förhållningssätt och är trygg i din yrkesroll. För rollen krävs att du har förmåga att ta egna initiativ och att självständigt driva frågor inom dina sakområden.
Du är analytisk, effektiv, noggrann och självständig i ditt arbete. Du har god förmåga att samarbeta med andra då rollen innefattar kontakter med olika yrkeskompetenser inom kommunen. Du kan strukturera komplicerade frågor och kommunicera lösningar på rättsliga frågeställningar på ett pedagogiskt sätt, såväl muntligt som skriftligt. Du behöver vara flexibel eftersom tjänsten ofta medför att omprioriteringar behöver göras.
Sektorn befinner sig i ett spännande utvecklingsskede där digitaliseringen är en betydande faktor för ökad effektivitet och förbättrad service till medarbetare, kommuninvånare och företag. Vi söker dig som är nyfiken på nya arbetssätt och vill vara med i vår digitala omställning. Har du även erfarenhet av att införa, implementera eller utveckla digitala arbetssätt är det ett plus.
Att leverera god service och ett bra bemötande ser du som en självklarhet. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
URVALSFRÅGOR
Till denna ansökan behöver du inte skicka med ett personligt brev. Istället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes motivation och intresse samt hur väl denne uppfyller tjänstens kravprofil. Svar på frågorna används som en del i urvalsprocessen.
ÖVRIGT
Under perioden 27 december till 3 januari nås rekryterande chef Irmana Cukur via mail, irmana.cukur@harryda.se
Arbetsplats är i kommunhuset i Mölnlycke,
Härryda kommun Sektorn för samhällsbyggnad Sektorsadministration
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
I första hand ser vi att du söker tjänsten via vårt rekryteringssystem. Behöver du teknisk hjälp med att söka tjänsten i rekryteringssystemet? Kontakta Visma Recruit kundservice på tel: 0771-693 693.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.