OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du vill något. Det vill vi med! Hos oss går vi från vilja till handling så här har du alla förutsättningar att påverka och få saker gjorda. Vi lyssnar, hjälps åt och jobbar för att dra åt samma håll. Här finns möjligheterna för dig som vill skapa, bygga, förändra, uppleva och utvecklas. Helsingborg är staden för dig som vill något.
Om arbetsplatsen
Socialförvaltningen i Helsingborg ansvarar för stadens Individ och familjeomsorg. Förvaltningen är indelad i tre verksamhetsområden; Barn, unga & familj, Vuxen och Gemensamma resurser. Utöver dessa finns olika stödfunktioner. En av dessa är kvalitetsenheten, där juristen ingår. På enheten finns också förvaltnings- nämnds- och utskottsekreterare, system-ansvariga, handläggare, koordinator och enhetens chef som är en del av Socialdirektörens ledningsgrupp.
Vi söker nu en jurist för en tillsvidareanställning. Tjänsten tillsätts under vår ordinarie jurists föräldraledighet och fortsätter därefter tillsammans med henne när hon kommer tillbaka.
Som jurist ingår du in stadens juristers nätverk och du har också tillgång till stadsledningens jurister, som arbetar med mer övergripande frågor.
Kvalitetsenhetens uppdrag är att säkra och stödja förvaltningens kvalitetsarbete och en rättssäker ärendehantering. Enheten bidrar med specialistkompetens och ett helhetsperspektiv för att förvaltningen ska klara sitt uppdrag.
Framöver kan uppdraget komma att vidgas till att även bistå stadens arbetsmarknadsförvaltning med liknande uppgifter. Arbetet kommer att utgå från socialförvaltningen.
Arbetsuppgifter
Som jurist på Socialförvaltningen arbetar du med att stödja förtroendevalda, chefer och medarbetare på förvaltningen i juridiska frågor. Du anordnar juridiska utbildningar, är delaktig i rättsliga processer i förvaltnings- och allmän domstol, ser till att förvaltningen är uppdaterad på nyheter inom det rättsliga området och driver arbeten, projekt och utveckling som syftar till en rättssäker ärendehantering.
Arbetsuppgifterna innebär att du kommer att jobba självständigt utifrån ett konsultativt förhållningssätt. Vi strävar efter att alltid ha ett helhetsperspektiv och arbetar för långsiktigt hållbara lösningar. Genom ditt arbete ökar du kvaliteten i förvaltningen och kompetensen hos medarbetarna.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har juridisk kandidatexamen och erfarenhet av kommunalrätt och särskilt socialrätt. Kunskaper inom fler rättsområden och erfarenhet av att genomföra förhandlingar och överläggningar är meriterande. Du bör även ha erfarenhet av administrativt arbete i en politisk styrd organisation och god förståelse för de strukturer och arbetssätt som tillämpas.
Du har ett intresse av sociala frågor och du har en mycket god förmåga att uttrycka dig enkelt i tal och skrift. Vidare har du ett gott omdöme samt en väl utvecklad analytisk och pedagogisk förmåga. Som person har du en egen drivkraft och tar eget initiativ när du identifierat saker som behöver åtgärdas. Du är offensiv och lösningsfokuserad och du tycker att förbättringsarbete är spännande och motiverande. Du är mycket bra på att samarbeta och samtidigt van att arbeta och driva projekt självständigt. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Övrig information
Sista ansökningsdag: 2020-03-31
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: 100%
Tillträdesdatum: Tillträde efter överenskommelse
Antal tjänster: 1
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Har du några frågor kan du kontakta kontaktpersonen som finns angiven i annonsen.
Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.