Jurist till upphandlingsenheten

Jurist till upphandlingsenheten

Arbetsbeskrivning

I år ska PTS betala ut 1,6 miljarder i bredbandsstöd, vill du vara med och göra det möjligt? Nu finns chansen att söka tjänsten som jurist med fokus på statsstöd och bistå myndigheten och avdelningen för bredbandsstöd i det arbetet samtidigt som du hjälper PTS att göra bra affärer i rollen som upphandlare. En perfect match? Läs mer om tjänsten. 

PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.

PTS ekonomiavdelning, upphandlingsenheten söker nu en jurist för en tillsvidareanställning.

Vad ska jag arbeta med?
Upphandlingsenheten växer och inom ramen för denna tjänst kommer du vara en av myndighetens experter på upphandling men specifikt för den här rollen är att du även kommer vara myndighetens expert på statsstödsfrågor. Att dela ut statsstöd av större omfattning är ett relativt nytt uppdrag för PTS och därför har du stor möjlighet att själv påverka och bygga upp det rådgivande stödet inom området. 

Att ge kvalificerat rättsligt stöd i statsstödsfrågor är den primära uppgiften i tjänsten men då omfattningen av det arbetet varierar kommer rollen också innebära att du bereder upphandlingsärenden från start till mål. Det innebär bl.a. att tillsammans med beställare identifiera myndighetens behov av inköp och utifrån det formulera kravspecifikationer. Du kommer också skriva upphandlings- och avropsunderlag, utvärdera anbud, skriva avtal, göra uppföljningar samt ge stöd och råd till beställare avseende upphandling och avrop.

Därutöver ingår arbetsuppgifter kring avtalsfrågor, vissa sekretessfrågor samt talan vid överprövningar av upphandlingar och liknande arbetsuppgifter.

Vem söker vi?

Vi söker dig med:


• juridisk examen
• flerårig erfarenhet av juridiskt arbete hos en statlig myndighet
• god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska

För tjänsten är det meriterande om du har erfarenhet av arbete med statligt stöd eller frågor kopplade till det. Vi ser också positivt på om du har erfarenhet av praktiskt arbete med upphandling hos upphandlande myndighet och/eller kunskaper inom avtalsrätt.

Vidare är erfarenhet av arbete med frågor kopplade till dataskyddsförordningen meriterande för tjänsten. 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och för att trivas i rollen är det viktigt att du är noggrann och strukturerad. Du är lösningsfokuserad och tycker om att komma med egna initiativ. Vidare är det också viktigt att du är pedagogisk eftersom du kommer arbeta i en rådgivande roll.

Du är flexibel i ditt sätt att arbeta vilket gör att du tycker om att arbeta med flera olika arbetsuppgifter samtidigt.  

Var på PTS ska jag jobba?

Ekonomiavdelningen är en del av divisionen för myndighetsstöd och består av tre enheter; upphandling, ekonomi- och controlling samt fastighet- och dokumentation.

Upphandlingsenheten ansvarar för beredning av inköps- och upphandlingsärenden. Dessutom ger enheten råd inom myndigheten i frågor avseende statsstöd, avtalsfrågor och vissa sekretessfrågor. Enheten hanterar även myndighetens avtalsregister och för talan vid överprövningar av upphandlingar m.m.

Enheten består idag av fyra medarbetare och är en social och öppen grupp som värdesätter ett nära samarbete.

Hur är det att jobba på PTS?

Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vår verksamhet präglas av den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du hos oss verkar i en innovativ och kreativ miljö.

Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Friskvård är en del av arbetet och en god balans mellan arbete och fritid är viktigt för oss.

För att bidra till vår kultur värdesätts förmågor kring flexibilitet, initiativrikedom och samarbete. Vi kan på så sätt utveckla verksamheten och trivas ihop, vilket är en förutsättning för att uppnå våra höga ambitioner som arbetsplats.

Om anställningen


Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Kontakt

För mer information kontakta enhetschef Anna-Karin Hellsten, 08-678 58 22 eller HR-specialist Camilla Denijs, 08-678 58 01. 

För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Post- och telestyrelsen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 februari 2021
  • Ansök senast: 14 mars 2021

Liknande jobb


Beslutsfattare till medborgarskapsprövning

Beslutsfattare till medborgarskapsprövning

14 november 2024

IAF söker jurist till Rättsenheten

7 november 2024

Migrationsrättsexpert

Migrationsrättsexpert

1 november 2024