OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rättsavdelningen på Socialstyrelsen består av tre enheter – Förvaltningsjuridik, Hälso- och sjukvårdsjuridik samt Socialjuridik. Avdelningen ansvarar för beredning av rättsliga frågor och ärenden. Det handlar bland annat om yttranden och övriga skrivelser till svenska domstolar, Riksdagens ombudsmän och Justitiekanslern. Avdelningen har även i uppgift att utarbeta föreskrifter och allmänna råd och utgör myndighetens juridiska stöd.
På avdelningen finns också myndighetens chefsjurist, biträdande chefsjurist, personuppgiftsombud, registret över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal (HOSP) och myndighetens upplysningstjänst. Upplysningstjänsten, som är placerad på enheten för socialjuridik, hanterar dels frågor om hur man ansöker om behörighet och dels en stor del av de juridiska frågor som inkommer från profession inom vård och omsorg och från allmänhet.
Till upplysningstjänsten söker vi nu en jurist för att ingå i det team som arbetar med att besvara inkommande frågor via mejl och telefon.
Vi söker dig som har
• juristexamen
• arbetslivserfarenhet från statlig myndighet
• flerårig arbetslivserfarenhet, förvärvad under de senaste 5 åren, av att ge service via mail och telefon
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt.
För att lyckas i uppdraget krävs att du har en stark känsla för god service och gott bemötande, samtidigt som du är stresstålig och strukturerad. För att trivas i gruppen bör du vara prestigelös och tycka om att arbeta i team. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har
• kunskap om hälso- och sjukvårdslagstiftning och/eller socialrätt
• arbetat med behörighetsfrågor och /eller har arbetslivserfarenhet från att ha arbetat i kundcenter, callcenter eller liknande.
Anställningsinformation
Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning och med start så snart som möjligt. Tjänsten är placerad på enheten för socialjuridik i Stockholm. Din tjänstetitel blir jurist.
Välkommen med din ansökan senast 2021-03-18. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarie-nummer 2.6.1-7796/2021.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel, arbetstid, semester och pension, se vår hemsida för mer information.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Mariana Näslund Blixt. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Mona Ward Holmberg. Fackliga före-trädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Magnus Göransson för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
Om Socialstyrelsen
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055