Jurist till Valmyndigheten, Stockholm

Arbetsbeskrivning

Valmyndigheten är central förvaltningsmyndighet för val och ansvarar för att planera och samordna genomförandet av allmänna val och folkomröstningar. Myndigheten har också uppgifter inom ramen för Europeiska unionens medborgarinitiativ.

Valmyndigheten leds av en nämnd som består av en ordförande och fyra ledamöter. Nämnden är opolitiskt sammansatt.

Skatteverket är värdmyndighet för Valmyndigheten och alla som arbetar för Valmyndigheten är anställda av Skatteverket med placering i Valmyndighetens kansli www.val.se. Kansliet består av 18 medarbetare och har sina lokaler på Fleminggatan i centrala Stockholm.

Vi söker dig som vill arbeta i en myndighet som har en viktig och central roll i den demokratiska processen.

Dina arbetsuppgifter som jurist innebär att du svarar för Valmyndighetens handläggning av ärenden om registrering av partibeteckning och av partiers anmälan om deltagande i val. I handläggningen ingår förväxlingsprövning av partibeteckningar som kan innehålla symboler. Nya regler gör att du får utveckla nya rutiner inom dessa områden.

Du är juridiskt stöd i frågor som främst gäller vallagstiftning och förvaltningsrätt. Regelverket för val har genomgått betydande förändringar. Det pågår ett omfattande arbete inför tillämpningen av de nya reglerna. Du kommer att vara en del i det arbetet. Det innebär, t ex att juridiskt granska rutiner, manualer och informations- och kommunikationsmaterial avsett för olika kanaler.

Du kommer att ha en självständig roll som Valmyndighetens personuppgiftsombud.

Arbetsuppgifterna spänner över ett brett fält och omfattar såväl kvalificerade som rutinmässiga arbetsuppgifter. Det kan handla om utvecklingsarbete som rör valprocessen, rättsutredningar och beredning av underlag för beslut, t ex remissvar, föreskrifter och yttranden samt överklaganden. Du kommer också att få svara på frågor från allmänheten och valadministrationen om regler och rutiner för val och folkomröstningar.

För att trivas hos oss bör du därför uppskatta att arbeta med varierande uppgifter och snabbt kunna omprioritera när förutsättningarna förändras.

Vi söker dig som har


• juridisk högskoleexamen
• dokumenterad kunskap om förvaltningsrätt
• minst två års aktuell och relevant erfarenhet som självständig jurist/handläggare vid statlig myndighet eller annan offentlig förvaltning
• dokumenterad erfarenhet av att självständigt formulera beslutsunderlag och yttranden.

Det är meriterande om du har


• aktuell erfarenhet av arbete vid regionala eller lokala valmyndigheter
• goda kunskaper om det svenska valsystemet
• erfarenhet av att vara personuppgiftsombud
• erfarenhet av att utbilda och vägleda andra
• assessorskompetens
• aktuell erfarenhet och kunskap inom varumärkesrätt.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Vi söker dig som har


• gott omdöme och är noggrann
• god förmåga till skriftlig och muntlig framställning
• god förmåga att både arbeta självständigt och att samverka med andra
• god förmåga att hantera perioder med hög arbetsbelastning.

Du förväntas också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

Anställningen omfattar heltid och utgör en tillsvidareanställning efter provanställning på sex månader. Tillträde snarast.

Välkommen med din ansökan till oss!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 19 maj 2016

Liknande jobb


Beslutsfattare till medborgarskapsprövning

Beslutsfattare till medborgarskapsprövning

14 november 2024