OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Jurist – arbeta med tillämpningen av offentlighetsprincipen inom Utrikesförvaltningen
Rättssekretariatet, Utrikesdepartementet
Vill du arbeta med offentlighet och sekretess i praktiken? Är du intresserad av frågor inom Utrikesdepartementets verksamhetsområde? Hos oss får du möjlighet att bidra till att offentlighetsprincipen tillämpas på ett effektivt och korrekt sätt inom Utrikesförvaltningen.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Utrikesdepartementets rättssekretariat svarar för juridisk rådgivning till den politiska ledningen, departementets övriga enheter och utlandsmyndigheterna. Rättssekretariatet svarar också för utarbetande och granskning av författningsförslag samt för beredningen av vissa förvaltningsärenden, bland annat ärenden om utlämnande av allmän handling.
Du kommer att arbeta med frågor rörande offentlighet och sekretess, såsom handläggning av ärenden om utlämnande av allmän handling och att bistå Utrikesdepartementets enheter och utlandsmyndigheter med kvalificerad juridisk rådgivning i frågor om offentlighet och sekretess. I tjänsten ingår också att medverka vid interna utbildningar på området.
Din bakgrund
Vi söker dig som har en juridisk kandidatexamen och har något eller några års yrkeserfarenhet från Regeringskansliet annan myndighet eller likvärdig verksamhet. Genomförd notarieutbildning, kunskap om och erfarenhet av offentlighets- och sekretesslagstiftningen samt erfarenhet från tjänstgöring vid överrätt är särskilt meriterande. Du måste kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi ser gärna att du trivs i en rådgivande roll och har erfarenhet av att hålla utbildningar.
Dina egenskaper
Arbetet förutsätter många och frekventa kontakter inom och utom departementet. God servicekänsla och samarbetsförmåga är därför egenskaper som värderas högt. Andra viktiga egenskaper är förmåga att kunna arbeta noggrant och strukturerat samt att du kan ha många bollar i luften samtidigt. Du måste ha ett gott omdöme och kunna arbeta i högt tempo utan att tumma på kvaliteten i arbetet. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Vikariat den 1 februari 2025 t.o.m. den 31 januari 2026 med eventuell möjlighet till förlängning.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta gruppchef Torkel Winblad, 08-405 82 19. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Katarina Byrenius Roslund på 08-405 10 00. Fackliga representanter för Saco och ST nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 26 september 2024.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utrikesdepartementet ansvarar för utrikes- och säkerhetspolitik, global utveckling och bistånd, handelspolitik, hjälp till svenskar i utlandet, folkrätt och mänskliga rättigheter, exportkontroll av krigsmateriel, internationella samarbeten med länder och regioner samt handels-, investerings- och Sverigefrämjande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35