OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Organisatorisk placering
Tjänsten är placerad på Rättsenheten som består av nio medarbetare, tre jurister, en arkivarie, två registratorer, två handläggare och en upphandlare. Medarbetarna rapporterar till enhetschefen/chefsjuristen.
Arbetsinnehåll
Rättsenhetens huvuduppdrag är att säkerställa att myndighetens rättstillämpning är korrekt, tillförlitlig och förutsägbar. Arbetsuppgifterna innebär att vara ett juridiskt stöd och biträda verksamheten i de juridiska frågor som förekommer på en myndighet.
Du får en viktig roll att säkerställa tolkning och rättstillämpning av författningarna som reglerar myndighetens utbildningsformer samt andra uppdrag. Ofta aktualiseras även tolkning och tillämpning av bestämmelser i angränsande relevanta rättsområden. Det handlar om rättsliga frågor i ansöknings-, tillsyns- och granskningsprocesser och i utredningar, rapporter och beslut.
Du kommer också att arbeta med att ta fram föreskrifter och allmänna råd, genomföra rättsutredningar, ta fram förslag på författningsändringar och delta i olika projekt och arbetsgrupper inom myndigheten. Viss granskning av avtal eller avtalsförslag förekommer. Vidare ska du delta i implementeringsarbete och genomföra utbildningar i juridik för myndighetens medarbetare.
Krav på utbildning och erfarenhet
• Juris kandidatexamen eller juristexamen
• Minst tre års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig förvaltning eller vid domstol
• Erfarenhet av föreskriftsarbete
Meriterande
Notariemeritering eller erfarenhet som myndigheten bedömer likvärdig är meriterande. Likaså är juridiska kunskaper inom utbildningsområdet, upphandlingsområdet eller digitalisering/it-rätt meriterande.
Kompetenskrav
Vi söker dig som är en analytisk och noggrann jurist som är van vid att tolka och tillämpa bestämmelser. Du har erfarenhet av att arbeta konsultativt, kan arbeta både självständigt och tillsammans med andra och delar gärna med dig av dina kunskaper. Du är lyhörd och kan skapa förståelse och förtroende. Du har mycket goda kunskaper i förvaltningsrätt och offentlighets- och sekretesslagstiftningen och en utmärkt förmåga att uttrycka dig tydligt i tal och skrift på svenska.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrigt
Vikariat, heltid under ca ett år. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringort är Västerås. Arbetet är till viss del förenat med resor mellan kontoren. Tillträde enligt överenskommelse.
Upplysningar
Vill Du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta chefsjurist Carina Larsson tel. 010-209 01 88. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Åsa Grönhaug på tel. 010-209 01 34.
Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Dan Andersson, 010-209 01 29 och för ST Ivan Knez, 010-209 01 47.
För mer information om fördelarna med att arbeta hos oss, och om organisationen, gå in på myh.se
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 11 maj 2020. Du ansöker nedan via "ansök".
Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.