OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet.
ÅM2021-2071
Till enheten för it-utveckling på Åklagarmyndighetens huvudkontor söker vi en jurist med ansvar för den juridiska information som Åklagarmyndigheten ansvarar för men som också delas av flera myndigheter i rättskedjan. På enheten för it-utveckling arbetar både tekniker och jurister. Vi har alla olika arbetsuppgifter men jobbar tillsammans i utvecklingsgrupper under pågående projekt. Ditt arbete som jurist är självständigt med mycket egenansvar men alla i arbetsgruppen finns till hands och hjälps åt vid behov.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer att ha det huvudsakliga ansvaret för att förvalta och utveckla den juridiska information (JIF) som Åklagarmyndigheten ålagts ansvar för i det tekniska samarbetet mellan rättsvårdande myndigheter. I arbetet ingår att bevaka och implementera ny strafflagstiftning samt att justera befintlig lagstiftning vid lagändringar. Det är ett både tekniskt och mycket juridiknära arbete som kräver struktur och noggrannhet. Den juridiska informationen delas av flera av myndigheterna i rättskedjan, exempelvis Ekobrottsmyndigheten, Polismyndigheten, Skatteverket, Brottsförebyggande rådet och Domstolsverket. I ditt arbete förekommer därför också en hel del kommunikation och samarbete med företrädare för dessa myndigheter inte minst genom din roll som sammankallande i JIF-förvaltningsgruppen som sammanträder cirka 2-3 gånger per år.
Du kommer också att verka som sekreterare och sammankallande i Åklagarmyndighetens mallråd. Mallrådet ansvarar bl.a. för de gärningsbeskrivningsmallar som åklagarna använder i sina stämningsansökningar och strafförelägganden. Din roll är att förvalta dessa mallar, dvs uppdatera och justera dessa i it-systemet, i enlighet med ny lagstiftning. I denna roll ingår också att till rådet bereda och skriva förslag till nya eller uppdaterade mallar.
Beroende på din bakgrund kan även andra arbetsuppgifter kan bli aktuella. Det här kan vara ett perfekt arbete för dig som befinner dig i början av din juristkarriär.
Dina kvaliteter och kvalifikationer
Du måste ha:
Du ska vara i slutet av din juristutbildning (endast examensarbetet kvar) alternativt ha tagit juristexamen inom norden.
God datorvana och teknisk förståelse
Goda kunskaper i svenska både i tal och skrift
Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete inom statlig verksamhet.
Som person ser vi gärna att du:
Är noggrann och strukturerad
Har lätt för att samarbeta, skapa goda arbetsrelationer och har ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning
Tycker om att arbeta självständigt och är ansvarstagande
Har förmåga att prioritera, arbeta uthålligt och effektivt
Har god självkännedom, kan ta egna initiativ och har viljan och förmågan att vara med och bidra till att utveckla vår verksamhet
Om anställningen
Anställningen är ett vikariat tom 31 juli 2022 med eventuell möjlighet till förlängning.
Tester förekommer i rekryteringsprocessen.
I Åklagarmyndighetens rekryteringsprocess genomförs säkerhetsprövning av de sökande. Vidare information om vad säkerhetsprövningen innebär finns på Åklagarmyndighetens hemsida.
På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta
Åklagarmyndigheten som arbetsgivare
Som en del av Åklagarmyndigheten får du över 1 700 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste.
Du möter en modern och platt organisation där vi hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Här får du vara delaktig i en spännande vardag och möjlighet till balans mellan arbete och fritid.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Linda Billfalk Åkerlund, facklig kontaktperson Saco-S
070-315 56 38
Pia Tanttu, facklig kontaktperson ST
010-562 54 37
Sofia Forsberg, personalhandläggare
010-562 50 48
Stephan Uttersköld, IT-utvecklingschef
010-562 57 52
Ulf Ållebrand, ekonomidirektör
010-562 51 30
Erika Lejnefors, facklig kontaktperson Saco-S
010-562 70 91
Maria Palmquist, facklig kontaktperson ST
010-562 65 23
Mikael Svensson, säkerhetschef
010-562 50 91
Maria Schütt, enhetschef
010-562 50 76
Karin Rosander, Informationsdirektör
010-562 50 10