Jurister, Mediemyndigheten

Jurister, Mediemyndigheten

Arbetsbeskrivning

Vi växer och behöver bli fler! Mediemyndigheten söker nu tre jurister, en till Avdelningen för tillstånd och mediestöd samt två till Avdelningen för tillsyn och granskning. Intresserad? Välkommen att söka!

 

Om Mediemyndigheten

Mediemyndigheten har i uppdrag att arbeta för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet och möjligheterna till mångfald och tillgänglighet på medieområdet. Myndigheten ska också stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter och skydda dem från skadlig mediepåverkan. 

 

Om Avdelningen för tillstånd och mediestöd

Avdelningen ansvarar för att fördela mediestöd och att ge mediestödsnämnden det stöd som krävs för att nämnden ska kunna besluta om stöd till nyhetsmedier. Avdelningen hanterar också flera andra ärendetyper, bland annat tillstånd för radio- och tv-sändningar. Ärendehanteringen är digital med e-tjänster, elektronisk handläggning och e-underskrift.

På avdelningen arbetar medarbetare med spetskompetens inom frågor relaterade till medieområdet såsom radio-och tv-lagen, yttrandefrihetsgrundlagen och lagen om mediestöd. I avdelningens ansvar ingår att informera om regler och praxis, delta i internationella samarbeten, bereda remisser, föra talan i domstol samt delta i myndighetens arbete med utredningar och omvärldsbevakning samt kommunikationsfrågor.

 

Om Avdelningen för tillsyn och granskning

Avdelningen granskar att medier följer lagar och regler och tar bland annat emot anmälningar mot radio- och tv-program och bereder dessa ärenden till granskningsnämnden. I avdelningens ansvarsområden ingår även att besluta om åldersgränser för filmer som ska visas på bio.

Ärendehanteringen är digital med e-tjänster, elektronisk handläggning och e-underskrift. På avdelningen arbetar personer med spetskompetens inom frågor relaterade till regleringen inom medieområdet på europeisk och nationell nivå. Avdelningen arbetar mycket med internationell samverkan, remisser och utredningsuppdrag inom detta område. 

 

Arbetsbeskrivning
Arbetsuppgifterna kan innebära bland annat att:

• Utföra juridiska uppgifter såsom rättsutredningar, arbeta med föreskrifter och konsekvens-utredningar, besvara remisser, föredra ärenden och hantera ärenden om offentlighet och sekretess
• Hantera domstolsärenden, till exempel överklaganden, ärenden om särskild avgift och vite
• Analysera och arbeta med tillämpningen av befintlig och ny reglering inom medieområdet, bland annat nya EU-regelverk
• Delta i arbete inom myndighetens kärnverksamheter såsom att bedriva tillsyn och att utlysa tillstånd och mediestöd samt att ta fram rutiner inför nya verksamhetsområden 
• Delta i arbete med myndighetens utredningsuppdrag 
• Samverka med andra myndigheter och inom nätverk, såväl nationellt som internationellt
• Informera om regler och praxis, kommunicera med medieföretag och med allmänheten

Krav

• Akademisk examen inom juridik
• Notarietjänstgöring
• Flera års aktuell och relevant erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete
• Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska
• Mycket god förmåga att utföra rättsliga analyser och att snabbt kunna sätta sig in i nya sakområden och tillämpa ny kunskap
• Samhällsorienterad och uppdaterad i samhällsfrågor
• Goda kunskaper i förvaltningsrättsliga frågor

Meriterande

• Erfarenhet av yttrandefrihets- och tryckfrihetsrättsliga frågor
• Erfarenhet från det statsstödsrättliga området
• Kunskap och intresse för teknikfrågor som rör digitala tjänster
• Kunskap om tillgänglighetsfrågor
• Kunskaper i ytterligare språk än engelska

Personliga egenskaper

Som person är du lösningsorienterad, snabb och resultatinriktad, med analytisk höjd och förmåga att se helheter. Du är noggrann, med en stark ansvarskänsla och ett gott omdöme. Du är självständig, initiativrik och flexibel i ditt arbetssätt, samtidigt som du besitter en social kompetens och har lätt för att samarbeta. Stor vikt läggs vid personliga förmågor.

Övrigt

Tjänsten är på heltid och en tillsvidareanställning med provanställning 6 månader.

Anställningen görs med placering på antingen Avdelningen för tillstånd och mediestöd eller Avdelningen för tillsyn och granskning. Anställningen görs med ”för närvarande”-placering på en av avdelningarna och arbete på annan avdelning inom myndigheten kan förekomma.

Myndigheten sitter i lokaler i Sthlm New 04 i Hammarby sjöstad i Stockholm, alldeles intill Gullmarsplan. Vi vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet. Vi erbjuder friskvårdsbidrag och viss möjlighet till distansarbete.

 

Kontakt

I denna rekrytering samarbetar Mediemyndigheten med Adecco. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Åsa Andersson via tel. 073-684 73 29.

Fackliga kontaktpersoner:

David Claesson (Saco-S): 08-580 070 03,  Martin Karlsson (OFR/S): 08-580 069 55

Sista ansökningsdag: 2024-09-15

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Tove Östberg

Leila Mekidiche
08-598 981 58
Per Östman
0736847137
Lovisa Kvam
0859898002
Sandra Jonsson
08-598 980 22
Annmarie Lund

Linda Josephson
08-598 980 00
Lena Wassen
0736847486
Zandra Briseid
08-59898006
Mary Cairns
0736847147

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Adecco Sweden AB
  • 3 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 september 2024
  • Ansök senast: 15 september 2024

Besöksadress

Kungsgatan 60
None

Postadress

Kungsgatan 60
STOCKHOLM, 10224

Liknande jobb


30 november 2024

26 november 2024

15 november 2024

Solna tingsrätt söker en tf rådman

Solna tingsrätt söker en tf rådman

11 november 2024