OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker två jurister som ska arbeta på enheten för konsumenträttigheter. På enheten hanteras bland annat tillsyn enligt lagen om elektronisk kommunikation över operatörernas efterlevnad av kraven på bl.a. information till abonnenter, innehåll i avtal, olika former av kostnadskontroll och bindningstider.
Enheten arbetar också med att utreda och vidta åtgärder för att säkerställa tillgången till bredband och telefoni, bl.a. genom upphandling av telefonilösningar och kartläggning av marknadens förutsättningar respektive behov av insatser från det offentliga.
Specifika arbetsuppgifter för tjänsterna kan vara att inom enhetens ansvarsområden bland annat:
• handlägga tillsynsärenden
• utarbeta föreskrifter
• göra utredningar och skriva rapporter eller beslut
• medverka i och leda projekt
• samarbeta och ha externa kontakter med regeringskansliet och andra myndigheter, branschföreträdare, organisationer samt olika typer av arbetsgrupper – såväl nationella som regionala och lokala samt konsumenter
Vi söker nu två jurister som vill arbeta för att skapa goda förutsättningar för konsumenter inom telekomområdet. Tycker du om att arbeta i en föränderlig och komplex miljö där många sakfrågor styrs av det politiska läget? Då kommer du passa för någon av dessa tjänster.
Vi söker dig som har:
• en juridisk examen eller motsvarande
• minst två års erfarenhet av att ta fram och bereda underlag och göra juridiska bedömningar
• erfarenhet av att skriva juridiska texter
Eftersom en stor del av tjänsterna innebär utredningsarbete, skriva underlag och kontakt med många olika aktörer ser vi även att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Det är meriterande om du har erfarenhet och kunskaper om marknaden för elektronisk kommunikation, det konsumenträttsliga området eller från statlig förvaltning.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Det är viktigt att du är analytisk, har en strategisk förmåga och kan se sakfrågor utifrån ett helhetsperspektiv. Vidare tar du gärna egna initiativ, är lösningsorienterad och driver ditt arbete framåt.
I rollen kommer du ha många olika kontakter, både externa och interna och därför är det viktigt att du tycker om att arbeta tillsammans med andra och har en god samarbetsförmåga.
Tjänsterna tillhör avdelningen för samhällsfrågor som ansvarar för PTS arbete med att skapa goda förutsättningar för konsumenterna inom området elektronisk kommunikation.
På enheten för konsumenträttigheter hanteras bland annat utredningar inom området samhällsomfattande tjänster, bevakning av tillgång telefoni och funktionellt tillträde till internet i Sverige, men även tillsyn över efterlevnaden av de regler som finns till skydd för konsumenter på området.
Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Vi har intressanta och utvecklande arbetsuppgifter och tillgång till kompetensutveckling för alla. Friskvård är en del av arbetet och vi värdesätter en god balans mellan arbete och fritid.