Jurister till enheterna för behörighet

Arbetsbeskrivning

Vill du vara en viktig del i arbetet med att höja kvaliteten i vården och omsorgen? Från den 1 juli 2023 blir undersköterska en skyddad yrkestitel. Därför startar vi upp två nya enheter i Stockholm och behöver då två jurister som kommer att stötta våra utredare när de prövar och beslutar om de ansökningar som inkommer. Vill du vara med och bidra med din erfarenhet och bygga detta tillsammans med oss?

Enheterna kommer att ingå i avdelningen för behörighet och statsbidrag, som idag består av fem enheter – tre behörighetsenheter och två statsbidragsenheter men som kommer att utökas med ytterligare tre enheter. Två enheter kommer finnas i Stockholm och en i Härnösand där enheten samlokaliseras med andra myndigheter. Du kommer att få vara med i starten av helt nya enheter med totalt ca 65 medarbetare och vara en del i den utvecklingsresa som det innebär.

Som jurist i denna roll kommer du att vara juridiskt stöd i behörighetsärenden. Du kommer att arbeta med kvalitetssäkring och utveckling inom behörighetsområdet och fatta beslut i vissa ärenden. Du kommer även i förekommande fall föra myndighetens talan i domstol, delta i remiss- och föreskriftsarbeten och delta i samarbeten med andra myndigheter och aktörer.

Då detta är helt nya enheter som även kommer att handlägga en helt ny behörighet, kommer det initialt att vara många nya frågeställningar att ta hänsyn till. I arbetet ingår att sätta och utveckla processen och rutinerna tillsammans med redan befintlig verksamhet. Vi arbetar gentemot tydliga mål och i rollen arbetar man självständigt men även tydligt i samarbete med kollegor. Vi har möjlighet att arbeta hemifrån två dagar i veckan. Vårt kontor i Stockholm finns på Kungsholmen, nära kommunikationer och service.

Vi söker dig som har:


• juristexamen
• flerårig aktuell erfarenhet av ärendehandläggning hos myndighet
• erfarenhet av överklagandehantering och omprövning av beslut hos myndighet

För att lyckas i rollen har du en mycket god kommunikativ förmåga och du kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift samt har goda kunskaper i engelska. Du har dessutom en god initiativförmåga, har ett lösningsorienterat förhållningssätt samt är flexibel och ansvarstagande. Då arbetet utförs i team är det viktigt att du är bra på att samarbeta. Du är van att arbeta i ett högt tempo mot uppsatta mål och har ett gott ordningssinne. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har genomfört notarietjänstgöring och/eller erfarenhet av att arbeta med löpande förbättrings- och utvecklingsarbete.

Anställningsinformation
Välkommen med din ansökan senast den 19 december 2022. Anställningen är en statlig visstidsanställning om minst ett år med möjlighet till förlängning, med start i mars 2023. Placeringsorten är Stockholm. Din tjänstetitel blir jurist.

I denna rekryteringsprocess använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för ett första urval för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Vi ber dig därför svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Du behöver inte skicka med ett personligt brev

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetscheferna Åsa Wennberg eller Anna Vieru. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Sofia Linden Falkenlöv. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Pablo Canales för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 2 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 december 2022
  • Ansök senast: 19 december 2022

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Beslutsfattare till medborgarskapsprövning

Beslutsfattare till medborgarskapsprövning

14 november 2024