OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningsenheten är en ny enhet på Rättsavdelningen och har ca 15 medarbetare. Några av enhetens rättsområden är ändring av stiftelsers föreskrifter (permutation), ändring i Sveriges kommunindelning och processer om stämpelskatt. Vi utför också kansligöromål åt flera nämnder, t.ex. Statens överklagandenämnd (prövar i huvudsak överklaganden av statliga myndigheters anställningsbeslut), Fideikommissnämnden (ärenden som rör avveckling och permutation av fideikommiss m.m.), Skiljenämnden i vissa trygghetsfrågor (överprövning av ersättning efter arbetsskada) och Resegarantinämnden (beslut om ersättning om reseföretag går i konkurs).
Medarbetarna på enheten arbetar inom flera rättsområden, något som också är aktuellt för dessa tjänster.
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu jurister för anställning tillsvidare som i huvudsak kommer att arbeta med stiftelserätt (permutation) och vara föredragande vid Statens överklagandenämnd eller Skiljenämnden för vissa trygghetsfrågor.
Som handläggare av permutationsärenden utreder du ärenden efter ansökan av stiftelser och skriver beslutsförslag. Arbetet är självständigt samtidigt som du arbetar nära en beslutsfattare och dina kollegor. Arbetet innebär också skriftväxling och kontakter med sökande. Arbetet som föredragande i nämnderna innebär i huvudsak att bereda, skriva beslutsförslag och föredra ärenden inför nämnderna, i vissa fall föra protokoll samt färdigställa besluten.
Kvalifikationer
Du ska
• ha svensk jur.kand./juristexamen (180p/270hp)
• ha minst två års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete vid statlig myndighet
• ha goda kunskaper i förvaltningsrätt
• snabbt kunna sätta dig in i nya arbetsuppgifter
• ha gott omdöme och ansvarskänsla
• kunna uttrycka dig väl i tal och skrift
• vara pedagogisk och kunna förklara komplicerade frågor på ett lättfattligt sätt
• kunna arbeta såväl självständigt som i grupp
• vara noggrann
• vara flexibel
Du bör
• vara notariemeriterad eller på annat sätt ha förvärvat motsvarande erfarenhet från domstol
• ha kunskaper inom något eller några av ämnena stiftelserätt, skadeståndsrätt eller socialförsäkring
Vi lägger stor vikt vid den personliga lämpligheten.
Mer information
Tillträde snarast. Anställningarna är tillsvidare som inleds med sex månaders provanställning.
Ansökan
Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobb, inklusive CV och personligt brev, senast den 23 juli 2017. Ange dnr 222-5683-17.
Kontaktpersoner
Anette Schierbeck, enhetschef förvaltningsenheten, telefon 08-700 08 92
Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48
Marianne Ericsson, ST, telefon 08-700 09 94
Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
www.kammarkollegiet.se
Kammarkollegiet förvaltar drygt 175 miljarder kronor åt mer än 400
kunder. Vi representerar Allmänna arvsfonden, auktoriserar tolkar och
för allmänhetens talan i miljöprocesser.
Kammarkollegiet effektiviserar den offentliga förvaltningen genom att
ingå ramavtal avseende bland annat IT och kontorsinredning. Vi godkänner
också ändringar i stiftelseförordnanden. Kammarkollegiet fastställer
resegarantier och försäkrar hela den statliga verksamheten. Även
studenter är försäkrade via oss. Detta för att nämna några av våra drygt
30 olika uppdrag vi har från regeringen.
Kammarkollegiet har cirka 270 anställda framför allt jurister, ekonomer
och kvalificerade handläggare varav merparten arbetar centralt i
Stockholm. Försäkringsverksamheten med cirka 40 medarbetare är belägen i
Karlstad.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26