OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en jurist med ett genuint intresse för våra rättsområden erbjuder Kammarkollegiet dig en chans att bli en del av en kunskapsintensiv arbetsplats där ett ständigt kunskapsutbyte med kunniga kollegor ger dig stora möjligheter att utveckla din kompetens och din roll.
Förvaltningsenheten har cirka 15 medarbetare. Några av enhetens rättsområden är ändring av stiftelsers föreskrifter (permutation), processer om stämpelskatt, handläggning av ärenden om ersättning enligt resegarantilagen, återkrav av stöd från Allmänna arvsfonden, ändring i Sveriges indelning och ersättning enligt skadeståndslagen. Vi utför också kansligöromål åt flera nämnder, till exempel Statens överklagandenämnd (prövar i huvudsak överklaganden av statliga myndigheters anställningsbeslut) och Skiljenämnden i vissa trygghetsfrågor.
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu två jurister till vår enhet som i huvudsak ska arbeta som föredragande i Statens överklagandenämnd. Arbetet som föredragande i Statens överklagandenämnd innebär att du bereder, skriver beslutsförslag och föredrar ärenden inför nämnden samt färdigställer besluten. Nämnden har sammanträden varannan vecka. Arbetet är självständigt samtidigt som du arbetar nära dina kollegor. I tjänsterna ingår skriftväxling och externa kontakter.
Medarbetarna vid enheten arbetar inom flera rättsområden, något som också är aktuellt för dessa tjänster.
Är du vår nya kollega?
Vi söker dig som har:
• juristexamen (270hp)
• kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
• minst ett års aktuell erfarenhet av juridiskt arbete vid offentlig förvaltning
• har erfarenhet av att föredra ärenden
• hög digital mognad och kunskaper i Officepaketet, i synnerhet Word, Excel och Adobe acrobat
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av att arbeta i Platina
• har kunskaper inom stiftelserätt
Personliga egenskaper
Som person är du noggrann, välstrukturerad och effektiv. Du utför ditt arbete med hög kvalitet samt har en god administrativ och kommunikativ förmåga där du kan förklara komplicerade frågor på ett pedagogiskt sätt. Du behöver både kunna arbeta självständigt och samtidigt ha en god samarbetsförmåga.
Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder.
Mer information
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tjänsterna är placerade i Stockholm.
Tillträde snarast (enligt överenskommelse).
Ansökan
Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev, senast den 21 februari 2023.
Kontaktpersoner
Anette Schierbeck, enhetschef Förvaltningsenheten, telefon 08-700 08 92
Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08 - 700 08 48
Lisa Ericsson, ST, telefon 08 – 700 06 40
Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26