OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du i början av din karriär och vill prova att arbeta på en myndighet? Och låter det intressant med att arbeta med ett nytt statligt stödprogram för bredbandsutbyggnad i syfte att uppnå regeringens bredbandsmål? Då kan det vara dig vi söker!
PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.
Vad ska jag arbeta med?
PTS har i uppdrag att främja bredbandsutbyggnad i alla delar av landet, i enlighet med regeringens bredbandsstrategi. Nu har myndigheten fått ett utökat uppdrag om att bevilja statligt stöd till bredbandsutbyggnad i områden där marknaden inte bygger kommersiellt, och under 2021 ska 1,6 miljarder kronor fördelas, följt av ytterligare medel för kommande år.
PTS ska vid hanteringen av stödet verka för en god tillgänglighet till snabbt bredband i hela Sverige, särskilt i mer glest befolkade områden. Stödet ska spridas till olika aktörer i alla delar av landet. Stödprogrammet följer EU:s statsstödsregler och stödmottagarna ska följa de villkor som PTS ställer.
Nu söker vi flera jurister för att arbeta med att hantera ansökningar om bredbandsstöd.
Huvudsakliga arbetsuppgifter är:
• handläggning av ärenden inom bredbandsstödsprocessen
• hantering av begäran om att ta del av allmänna handlingar
• hantera personuppgiftsfrågor
• utföra diarieföring och övrig administration
• delta i övrigt arbete inom avdelningen
Vem söker vi?
Vi söker dig med examen inom juridik eller rättsvetenskap samt någon form av erfarenhet av myndighetsutövning. Du har god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska.
Meriterande är
• kunskaper om geografiska informationssystem, GIS
• goda färdigheter i Excel
• genomförda kurser i förvaltningsrätt, konkurrensrätt eller EU-rätt
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har lätt för att samarbeta med andra och du är kvalitetsmedveten och noggrann. Du har också god förmåga att sätta dig in i komplexa, ofta juridiska eller tekniska, frågor. Du behöver också ta initiativ och vara lösningsorienterad.
Var på PTS ska jag jobba?
Arbetet med uppdraget kommer att äga rum inom en ny avdelning som startar vid årsskiftet. Avdelningen kommer att bestå av tre enheter varav en som idag finns på en annan avdelning och som arbetar med bredbandsstöd flyttar över till den nya avdelningen.
Hur är det att jobba på PTS?
Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Vi har intressanta och utvecklande arbetsuppgifter och tillgång till kompetensutveckling för alla. Friskvård är en del av arbetet och vi värdesätter en god balans mellan arbete och fritid.
Om anställningen
Allmän visstidsanställning med start snarast och t.o.m. 2022-12-31.
Hur ansöker jag?
Välkommen med din ansökan senast den 29 november 2020. Dnr. 20-13775.
För mer information kontakta enhetschef Maria Sörman på tel. 08-678 57 55 eller HR-specialist Johan Gustavsson på tel. 08-678 58 11.
Fackliga kontaktpersoner nås på saco@pts.se och st@pts.se.
Såhär registrerar PTS dina personuppgifter.