OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rättsavdelningen är en gemensam avdelning inom Polismyndigheten. Rättsavdelningen ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet och informationsförvaltning. Rättsavdelningen har drygt 700 medarbetare på flera orter i landet.
Rättstillämpnings huvudsakliga verksamhetsområde är ett juridiskt konsultativt stöd till både kärn- och stödverksamheten. Internt försörjer juristerna polisregionen med juridisk kompetens. Juristerna är vidare beslutsfattare i förvaltningsrättsliga ärenden och andra myndighetsärenden.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer arbeta självständigt med sekretessprövningar, skadestånds- och ersättningsärenden, juridisk rådgivning, rättsutredningar, remisshantering, yttranden till JO, JK, DI eller SIN. Du kommer också att hålla utbildningar och vid behov besvara klagomålsbrev. Ibland ombeds vi delta i projektgrupper eller biträda med juridisk kompetens i poliskommenderingars staber. Vi ger juridisk rådgivning i förvaltningsärenden och handlägger överklaganden till förvaltningsdomstolarna, varvid muntlig förhandling kan ingå.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• juristexamen
• mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av juridiskt arbete inom en myndighet
• fullgjord tingstjänstgöring
• annat juridiskt arbete
• god kunskap i sekretesslagstiftning
• god kunskap om personuppgiftshantering
PERSONLIGA EGENSKAPER
Vi söker dig som är analytisk, noggrann och resultatinriktad. Då arbetat innebär kontakter internt och externt är det viktigt att du har god samarbetsförmåga, är lyhörd och serviceinriktad. Du är tydlig i ditt budskap och har en god pedagogisk och kommunikativ förmåga. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll och säkerhetsintervju enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Polismyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar till myndigheten för att kunna handlägga din ansökan på ett effektivt och rättssäkert sätt. Polismyndigheten är enligt 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) skyldig att registrera allmänna handlingar. Dina uppgifter sparas i maximalt två år och kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan via papperspost till Polismyndigheten.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78