Kammarhandläggare till kammarkansliet

Kammarhandläggare till kammarkansliet

Arbetsbeskrivning

Kammarkansliets främsta uppgift är att biträda talmannen i arbetet med att planera kammarens arbete, förbereda och genomföra kammarens sammanträden och expediera riksdagens beslut. Kansliet svarar även för hanteringen av riksdagens sammansättning, val inom riksdagen och registret för ledamöternas ekonomiska intressen.


Dina arbetsuppgifter
Arbetet omfattar handläggning av olika typer av ärenden kopplade till kammarens sammanträden. Det innebär även löpande kontakter med riksdagsledamöter, partikanslier, utskott och Regeringskansliet. Handläggarna på enheten arbetar nära varandra och ansvarar för var sin del av den parlamentariska processen. Du kommer att medverka vid kammarens sammanträden. I uppgiften ingår att sköta kammarens it-system där föredragningslistan, talarlistan och voteringar hanteras. Arbetet omfattar även hantering av ledamöternas uppdrag inom riksdagen. Schemalagd kvällstjänstgöring förekommer.

Dina kvalifikationer
Du ska ha akademisk examen med samhällsvetenskaplig inriktning eller motsvarande kompetens. Du bör ha arbetat med handläggande uppgifter i mellan tre och fem år. Du ska ha mycket god kännedom om riksdagens roll och uppgifter. Erfarenhet från arbete med den parlamentariska processen eller från Regeringskansliet är meriterande. Goda kunskaper i svenska i tal och skrift krävs.

Arbetet ställer krav på noggrannhet, god samarbetsförmåga och att klara av ett högt arbetstempo. Det är viktigt att du är flexibel och beredd att utföra såväl rutinartade som mer kvalificerade uppgifter. Du ska ha god förmåga att hantera olika it-system och gärna ha erfarenhet av att delta i utveckling av digitala system från ett verksamhetsperspektiv. Du bör också vara analytisk och kunna arbeta självständigt.

Kansliet är en liten enhet, och delar av verksamheten genomförs i nära samarbete mellan kollegorna. Det är viktigt att du har lätt för att samarbeta med andra, och vi kommer därför att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Svenskt medborgarskap krävs eftersom anställningen är placerad i säkerhetsklass.

Anställningen är en tillsvidaretjänst. Riksdagsförvaltningen tillämpar provanställning. Tillträde är snarast efter årsskiftet eller efter överenskommelse.

Vi erbjuder dig
I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid. 


• Anställningsform: Tillsvidareanställning
• Omfattning: Heltid

 

Ansökan
Ansök via www.riksdagen.se, senast den 18 december 2022.
Referensnummer: 1050-2022/23

Övrigt
Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber
sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband
med denna annons.

Kontakta oss 

• Annalena Hanell, enhetschef, 08-786 49 22
• Rebecka Zetterman, verksamhetsutvecklare, 08-786 40 59

Fackliga representanter

• Helena Fridman Konstantinidou, Saco, 08-786 40 00
• Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00
• Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00


Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.

Kontaktpersoner på detta företaget

Margareta Hjorth
08-786 48 78
Livia Spada
08-786 40 00
Ann-Charlotte Eklund
08-786 40 00
Lars Vestberg
08-786 40 00
Kari Hasselberg, kanslichef
08-786 58 97
Thomas Larue
08-786 40 00
Anna-Lena Hultgård Sancini
08-786 68 55
sektionschef Ann Zetterqvist
08-786 42 08
Sektionschef Chaline Boije Lindhe
08-786 65 12
chefsjurist Lars Seger
08-786 63 86

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksdagsförvaltningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 november 2022
  • Ansök senast: 18 december 2022

Besöksadress

10012 STOCKHOLM
None

Postadress

None
STOCKHOLM, 10012

Liknande jobb


20 november 2024

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

28 november 2024

Granskare inom välfärdsbrott

Granskare inom välfärdsbrott

27 november 2024