Kammarrätten i Jönköping söker administrativ direktör

Kammarrätten i Jönköping söker administrativ direktör

Arbetsbeskrivning

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



Så fungerar domstolarna 


 


Kammarrätten i Jönköping är en av fyra kammarrätter och har ca 75 anställda varav ca 55 är jurister. Domstolen är indelad i två dömande avdelningar, en kanslienhet och en administrativ enhet.



Kammarrätten är en allmän förvaltningsdomstol som huvudsakligen behandlar mål som överklagats från en förvaltningsrätt. Målen rör främst tvister mellan enskilda och myndigheter. Domstolen handlägger ett stort antal måltyper. De vanligaste är socialförsäkringsmål, skattemål, mål enligt socialtjänstlagen, sekretessmål, upphandlingsmål samt olika mål som avser tvång mot person såsom psykiatrimål, mål enligt lagen om särskilda bestämmelser om vård av unga och mål enligt lagen om vård av missbrukare.



Vi erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och utvecklande arbetsmiljö. Verksamheten präglas av den gemensamma värdegrunden kompetens, öppenhet och laganda.



Arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill vara med och leda och administrera det spännande och samhällsviktiga uppdrag som domstolen Kammarrätten i Jönköping har.

Som administrativ direktör biträder du kammarrättspresidenten i ledningen av domstolen och har ansvar för planering och uppföljning av verksamheten samt det övergripande utvecklingsarbetet. Du ingår i domstolens ledningsgrupp. Den administrativa direktören har också till uppdrag att vara säkerhetsansvarig vid domstolen. Du representerar domstolens ledning både externt och internt. 

Du är chef för den administrativa enheten och har personalansvar för tio medarbetare. Den administrativa enheten hanterar olika frågor såsom ekonomi, HR, arkiv, bibliotek, lokaler/vaktmästeri, IT, teknik och säkerhetsfrågor. Du har en central roll i arbetet med att förbereda och planera domstolens flytt till nya lokaler i början av 2023. Domstolens arbete digitaliseras allt mer och för närvarande är det flera administrativa processer som genomgår en sådan förändring.

Administrativa enhetens uppdrag är att ge god service och att vara ett kompetent stöd till chefer och andra medarbetare på domstolen så att de på bästa sätt kan fullgöra sitt uppdrag. Enheten arbetar även för att de personer som kommer i kontakt med domstolarna erbjuds professionellt bemötande och en trygg och tillgänglig domstol.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är en kommunikativ chef med ett väl utvecklat och stort intresse för ledarskapsfrågor. Du ska ha en mycket god administrativ förmåga och kunna leda med tydlighet och tillit. Du ska kunna ta dig an såväl strategiska som operativa frågor. Du ska vidare kunna arbeta för samverkan inom såväl gruppen som domstolen. Du ska vara en tydlig arbetsgivarföreträdare och kunna ta initiativ till utveckling av verksamheten. Som person ska du ha gott omdöme och kunna ta beslut även under pressade situationer.

Det kan vara meriterande om du har mångårig chefserfarenhet, erfarenhet av administrativa och ekonomiska frågor och av domstolsverksamhet.

Du ska ha en relevant högskole- eller universitetsutbildning inom juridik, HR eller liknande eller förvärvat motsvarande kunskaper på annat sätt. Därtill behöver du ha några års erfarenhet av för anställningen relevant arbete.

Vi erbjuder dig
Kammarrätten är en arbetsgivare som tar ansvar för och bryr sig om sina medarbetare. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs!

Vi erbjuder ett stimulerande, meningsfullt och roligt arbete. Vi har individuell lönesättning, erbjuder minst 28 dagar semester och i vårt friskvårdserbjudande ingår t.ex. friskvårdsbidrag och massage.

Alla nyanställda deltar i kammarrättens välkomstprogram och får en handledare som ansvarar för den praktiska arbetsintroduktionen.

Vi arbetar för att tillvarata och utveckla våra medarbetares kompetens. Vi har regelbundna medarbetarsamtal och alla medarbetare har en individuell utvecklingsplan. Via Sveriges domstolars centrala kursutbud erbjuds både e- och lärarledda utbildningar. Dessutom anordnar domstolen egna utbildningsdagar och seminarier. Många av våra medarbetare ingår i olika nätverk och det finns möjlighet att engagera sig i arbetsgrupper och projekt. Vi jobbar tillsammans och lär av varandra oavsett yrkeskategori.

Vi lägger stor vikt vid att ha en bra arbetsmiljö och våra lokaler, kontorsarbetsplatser och arbetsredskap är moderna och ergonomiskt utformade.

Domstolen ligger centralt i Jönköping med närhet till både kommunikationer, stadskärna och natur. Besök gärna vår hemsida: http://www.kammarrattenijonkoping.domstol.se/ 

Övrigt
Du söker denna anställning via rekryteringsverktyget Varbi där personligt brev och CV ska fyllas i eller laddas upp.

Tester kommer att användas som en del i rekryteringsprocessen.

Anställningsformen är tillsvidare eller enligt överenskommelse. Vid tillsvidareanställning tillämpas normalt provanställning om sex månader.

Individuell lönesättning tillämpas. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.

 

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kammarrätten i Jönköping
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 juni 2021
  • Ansök senast: 11 juli 2021

Liknande jobb


17 december 2024

16 december 2024