OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kammarrätten i Jönköping är en av fyra kammarrätter och har ca 75 anställda varav ca 55 är jurister. Domstolen är indelad i två dömande avdelningar, en kanslienhet och en administrativ enhet.
Kammarrätten är en allmän förvaltningsdomstol som huvudsakligen behandlar mål som överklagats från en förvaltningsrätt. Målen rör främst tvister mellan enskilda och myndigheter. Domstolen handlägger ett stort antal måltyper. De vanligaste är socialförsäkringsmål, skattemål, mål enligt socialtjänstlagen, sekretessmål, upphandlingsmål samt olika mål som avser tvång mot person såsom psykiatrimål, mål enligt lagen om särskilda bestämmelser om vård av unga och mål enligt lagen om vård av missbrukare.
Vi erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och utvecklande arbetsmiljö. Verksamheten präglas av den gemensamma värdegrunden kompetens, öppenhet och laganda.
Arbetsuppgifter
Domstolshandläggarna ingår tillsammans med registrator i kammarrättens kanslienhet.
Enheten består av ca 10 medarbetare och leds av en handläggarchef. Enhetens uppgift är handläggning av mål samt att ge administrativt stöd och service åt domstolens jurister, parter och allmänheten. Tillsammans med domare, andra jurister samt administrativ personal verkar kanslienheten för att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
I arbetsuppgifterna ingår bland annat att registrera handlingar i domstolens mål, sköta skriftväxling, planera och kalla till förhandlingar, bevaka frister samt expediera domar och beslut. Domstolshandläggare får också möjlighet att utföra registratorsuppgifter som t.ex. att registrera mål och lämna ut allmänna handlingar.
Arbetet som domstolshandläggare är omväxlande och innebär daglig kontakt med parter, advokater, tolkar och andra intressenter såväl skriftligen som per telefon eller vid besök. Du arbetar självständigt och flera olika mål och arbetsuppgifter hanteras parallellt.
Kanslienheten arbetar ständigt med att förbättra rutiner och arbetsformer. En alltmer digitaliserad informationshantering präglar domstolens arbete. Vi förväntar oss att du är intresserad av att bidra till detta utvecklingsarbete.
Kravprofil
Vi söker dig som är en god administratör med en utpräglad känsla för service. Du behärskar det svenska språket mycket väl i både tal och skrift. Du är van att arbeta med IT-stöd och har lätt för att lära dig ny teknik. Du är väl förberedd inför och intresserad av digital informationshantering och ett digitalt arbetssätt.
I denna rekrytering lägger vi mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Du har förmåga att vara positiv och arbeta konstruktivt även i pressade situationer.
Du drar lärdom av erfarenheter och feedback från omgivningen, är medveten om dina styrkor och svagheter samt när hjälp behövs från andra för att få jobbet gjort på ett effektivt sätt.
Du har mycket lätt för att samarbeta och delar gärna med dig av information och expertis för att uppnå önskade resultat och hjälper till på det sätt som behövs för att gruppen ska prestera.
Du kan förändra ditt beteende snabbt och effektivt för att lösa problem eller anpassa dig till nya omständigheter. Du tar arbete och prestation på allvar och sätter högsta prioritet på att uppnå mål och få arbetet slutfört på ett strukturerat sätt.
Du har lätt för att skapa samarbete med personer på olika nivåer i en organisation. Du förhåller dig till andra på ett öppet och accepterande sätt som får andra att känna sig bekväma.
Vi erbjuder dig
Kammarrätten är en arbetsgivare som tar ansvar för och bryr sig om sina medarbetare. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs!
Vi erbjuder ett stimulerande, meningsfullt och roligt arbete. Vi har individuell lönesättning, erbjuder minst 28 dagar semester och i vårt friskvårdserbjudande ingår t.ex. friskvårdsbidrag och massage.
Alla nyanställda deltar i kammarrättens välkomstprogram och får en handledare som ansvarar för den praktiska arbetsintroduktionen.
Vi arbetar för att tillvarata och utveckla våra medarbetares kompetens. Vi har regelbundna medarbetarsamtal och alla medarbetare har en individuell utvecklingsplan. Via Sveriges domstolars centrala kursutbud erbjuds både e- och lärarledda utbildningar. Dessutom anordnar domstolen egna utbildningsdagar och seminarier. Många av våra medarbetare ingår i olika nätverk och det finns möjlighet att engagera sig i arbetsgrupper och projekt. Vi jobbar tillsammans och lär av varandra oavsett yrkeskategori.
Vi lägger stor vikt vid att ha en bra arbetsmiljö och våra lokaler, kontorsarbetsplatser och arbetsredskap är moderna och ergonomiskt utformade.
Domstolen ligger centralt i Jönköping med närhet till både kommunikationer, stadskärna och natur. Besök gärna http://www.kammarrattenijonkoping.domstol.se/!
Övrigt
Visstidsanställning under perioden 2021-05-01—2022-08-31 eller enligt överenskommelse.
Tester och arbetsprov kommer att användas som en del i rekryteringsprocessen.
Du söker denna anställning via rekryteringsverktyget Varbi där personligt brev och CV ska fyllas i eller laddas upp.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.