OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
Så fungerar domstolarna
Kammarrätten i Stockholm är den största av Sveriges fyra kammarrätter och är också landets Migrationsöverdomstol. Domstolen har ca 220 medarbetare varav 160 är jurister och därav ca 60 ordinarie domare. Organisationen består av fem dömande avdelningar, en kansliavdelning och en administrativ enhet. Kammarrätten handlägger ca 600 olika måltyper, där de vanligast förekommande målen rör migrations-, socialförsäkrings- och skatterätt.
Kammarrätten utvecklar ständigt arbetsformerna för att uppfylla medborgarnas krav på rättssäkerhet, effektivitet, öppenhet och tillgänglighet. Arbetet på domstolen präglas av öppenhet och inkludering.
Kammarrätten arbetar aktivt för ett hållbart arbetsliv och värnar om medarbetarnas välbefinnande genom ett brett utbud av aktiviteter kopplat till arbetsmiljö och hälsa. Domstolen är vackert och centralt belägen på Riddarholmen i Stockholm.
Kammarrätten eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön, etnisk och kulturell bakgrund.
Beskrivning av rollen som arkivarie
Arkivet tillsammans med domstolens registratur är en egen funktion inom den administrativa enheten.
Funktionen leds av chefen för arkiv och registratur.
Arkivet består av 4–5 arkivarier och arkivassistenter. Du kommer att arbeta med arkivläggning av akter, sökningar i ärendehanteringssystemet Vera, gallring, distribuering av domar och beslut samt sedvanligt ordnande av olika typer av handlingar. Att hantera förfrågningar om utlämnande av allmänna handlingar från privatpersoner, myndigheter och övriga intressenter är idag arkivets mest tidskrävande arbetsuppgift.
Förutom de dagligen löpande uppgifterna räknar vi med att du också kommer att vara ett engagerat stöd i arbetet med att säkerställa arkivets långsiktiga kvalitet. Du kommer vara med att skapa nya rutiner för det digitala arbetet då domstolen nyligen infört e-arkiv.
Att arbeta på kammarrättens arkiv innebär ett både personligt och gemensamt ansvarstagande, och ett nära samarbete med kollegorna är en förutsättning.
Kvalifikationskrav
Vi söker dig med gedigna arkivkunskaper och kravet är att du är högskoleutbildad arkivarie (minst 60 högskolepoäng). Du förutsätts ha kunskaper i offentlighetslagstiftning, och gärna erfarenhet av liknande arbetsuppgifter från statlig myndighet. Erfarenhet av service och utlämnandehantering värderas högt. Erfarenheter av verksamhetsbaserad arkivredovisning och sekretessbedömningar baserade på OSL är meriterande.
Tjänsten kräver att du har lätt för att samarbeta, tycker om att arbeta i grupp, är serviceinriktad, lyhörd och ansvarstagande. Du ska vara noggrann, flexibel och kunna omprioritera vid behov. Du måste kunna uttrycka dig väl i tal och skrift i både svenska och engelska.
Anställningen
Tjänsten är på heltid och är ett sex månaders vikariat med möjlighet till förlängning. Individuell lönesättning tillämpas. Tillträde sker enligt överenskommelse.
Upplysningar
Närmare upplysning om tjänsten lämnas av chefen för arkiv och registratur Anja Koronen, 08-561 692 37.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 2021-09-12. Referensnummer är KST 2021/256. Tester förekommer i rekryteringsprocessen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Maria Morin (HR-specialist)
08-561 692 83