OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kammarrätten i Stockholm är den största av Sveriges fyra kammarrätter och är också landets Migrationsöverdomstol. Domstolen har ca 215 medarbetare varav ca 155 är jurister och därav ca 60 ordinarie domare. Organisationen består av fem dömande avdelningar, en kansliavdelning och en administrativ enhet.
Kammarrätten handlägger ca 600 olika måltyper, där de vanligast förekommande målen rör migrations-, socialförsäkrings- och skatterätt.
Kammarrätten utvecklar ständigt arbetsformerna för att uppfylla medborgarnas krav på rättssäkerhet, effektivitet, öppenhet och tillgänglighet. Arbetet på domstolen präglas av öppenhet och inkludering.
Kammarrätten arbetar aktivt för ett hållbart arbetsliv och värnar om medarbetarnas välbefinnande genom ett brett utbud av aktiviteter kopplat till arbetsmiljö och hälsa. Domstolen är vackert och centralt belägen på Riddarholmen i Stockholm.
Kammarrätten eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön samt etnisk och kulturell bakgrund.
Beskrivning av rollen som domstolshandläggare
Registraturen tillsammans med domstolens arkiv är en egen funktion inom den administrativa enheten.
Funktionen leds av chefen för arkiv och registratur. Registrator svarar för den dagliga arbetsledningen. För att uppnå en effektivare målhanteringsprocess kommer registraturen att tillföras nya uppgifter som tidigare hanterats inom domstolens kansliavdelning, vilket kommer innebära ett ökat samarbete mellan registraturen och kansliavdelningen.
Att vara domstolshandläggare på Kammarrättens registratur innebär att hantera alla nya mål som kommer in till domstolen. Du arbetar med många varierande arbetsuppgifter, bl.a. postöppning, registrering av inkommande mål, utlämnande av allmänna handlingar, klassificering och fördelning av mål. Tjänsten innebär också mycket telefonkontakter i form av förfrågningar från allmänheten, myndigheter, parter och andra intressenter.
Noggrannhet och effektivitet kombinerat med ett öppet och professionellt bemötande är viktiga delar i arbetet. I arbetet ingår att ha ett stödjande och serviceinriktat perspektiv såväl internt mot domstolens funktioner som mot externa besökare. Arbetet på registraturen innebär ett både personligt och gemensamt ansvarstagande, och ett nära samarbete med kollegorna är en förutsättning.
Kvalifikationer
Du ska ha slutförd gymnasieutbildning samt ha erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete, gärna från en större organisation. Har du arbetat inom statlig eller kommunal sektor är det meriterande. Har du dessutom en paralegalutbildning är detta också en merit. Du ska ha goda kunskaper i svenska och kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Muntlig och skriftlig kommunikation på engelska förekommer också. Den administrativa målhanteringen är numera till stor del digitaliserad, därför är det viktigt att du har vana av att arbeta digitalt.
Domstolshandläggare har en viktig roll för domstolen. För att kunna göra ett bra arbete och för att trivas i rollen är det viktigt att du:
- är noggrann och strukturerad
- är ansvarstagande med känsla för service och kvalitet
- är effektiv och kan organisera och prioritera i stressiga situationer
Anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Individuell lönesättning tillämpas. Tillträde sker enligt överenskommelse. Urval och beslut om anställning kommer att ske löpande.
Upplysningar
Närmare upplysning om tjänsten lämnas av chefen för arkiv och registratur Anja Koronen, 08-561 692 37.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 2022-02-27. Referensnummer är KST 2022/94. Du gör en ansökan för denna tjänst via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Tester förekommer i rekryteringsprocessen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Maria Morin (HR-specialist)
08-561 692 83