OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Kammarrätten i Stockholm är den största av Sveriges fyra kammarrätter och är också landets Migrationsöverdomstol. Domstolen har ca 200 medarbetare varav ca 140 är jurister och därav ca 60 ordinarie domare. Organisationen består av fem dömande avdelningar, en måladministrativ avdelning och en administrativ enhet.
Kammarrätten handlägger ca 600 olika måltyper, där de vanligast förekommande målen rör migrations-, socialförsäkrings- och skatterätt.
Kammarrätten utvecklar ständigt arbetsformerna för att uppfylla medborgarnas krav på rättssäkerhet, effektivitet, öppenhet och tillgänglighet. Arbetet på domstolen präglas av öppenhet och inkludering.
Kammarrätten arbetar aktivt för ett hållbart arbetsliv och värnar om medarbetarnas välbefinnande genom ett brett utbud av aktiviteter kopplat till arbetsmiljö och hälsa. Domstolen är vackert och centralt belägen på Riddarholmen i Stockholm.
Kammarrätten eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön samt etnisk och kulturell bakgrund.
Kammarrätten har som domstol ett viktigt samhällsuppdrag och våra medarbetare har en central roll i detta.
Här värderar vi professionalism, tydlighet och viljan att bidra till det goda samhället ur ett medborgarperspektiv. Vårt arbete är korrekt, rättvist och alla blir lyssnade på. Du är värdefull, oavsett roll och hur länge du har arbetat hos oss. Vi tror på eget ansvar och viljan att lära sig. Vi är stolta över det vi gör och vi hoppas att du vill bli en del av det.
Arbetsuppgifter
Som domstolsvärd/ordningsvakt kommer du att arbeta i ett harmoniskt och väloljat arbetslag som idag består av sju kollegor – säkerhetssamordnaren (tillika funktionsansvarig), fyra domstolsvärdar/ordningsvakter samt två vaktmästare. De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att tillsammans med dina kollegor tillhandahålla en god extern och intern service samt att hålla en hög säkerhetsnivå. Du arbetar i receptionen och i domstolens permanenta säkerhetskontroll som kommer att driftsättas under januari 2024.
De dagliga arbetsuppgifterna består främst av att ta emot, säkerhetskontrollera och ge service åt besökare, bevaka och säkra ordningen i domstolens entré och publika lokaler samt att övervaka och hantera larmsystem men även inkomna felanmälningar. Att skapa en så lugn och trygg miljö för såväl externa besökare som domstolens personal är av stor vikt. Diverse administrativa uppgifter, stöd till vaktmästeriet och helpdesk men även hantering av säkerhetshöjningar i samband med förhandlingar förekommer.
Kvalifikationer
Du som söker ska:
- ha lägst gymnasieutbildning
- ha ett giltigt förordnande som ordningsvakt
- ha erfarenhet av arbete i reception
- kunna uttrycka dig väl på svenska både i tal och skrift
- ha erfarenhet av operativt säkerhetsarbete
- ha hög IT-mognad
För att kunna bemanna en framtida röntgenutrustning i säkerhetskontrollen är också ett fullt färgseende ett krav. (Test kommer att genomföras.)
Aktuellt förordnande för säkerhetskontroll i domstol enligt 2 a § lagen (1980:578) om ordningsvakter, utbildning som röntgenoperatör, erfarenhet av att bl.a. arbeta med salsteknik/teknik i domstol, larm-/passer- och CCTV-system samt planering och genomförande av utbildningar och genomgångar är meriterande.
Tjänsten ställer höga krav på professionalism i form av servicekänsla, samarbete, ansvarstagande och administrativ förmåga. Rollen kräver ett empatiskt och respektfullt förhållningssätt i mötet med besökare, och att dessa får ett korrekt och trygghetsskapande bemötande. Du behöver vara lyssnande och tydlig i din kommunikation.
Du är därutöver initiativtagande och ser till att lösa uppkomna situationer i samverkan med dina kollegor eller på egen hand.
Då gruppen idag består till majoritet av män ser vi gärna kvinnliga sökanden. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Testförfarande ingår i rekryteringsprocessen.
Anställningen
Anställningen är en tillsvidaretjänst som inleds med en provanställning på sex månader.
Individuell lönesättning tillämpas.
Övrigt
Ordinarie arbetstid är förlagd till vardagar kl. 08.00 – 16:30.
Ansökan
Du gör en ansökan för denna tjänst via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du loggar in som arbetssökande och följer anvisningarna i systemet.
I din ansökan ska du motivera vad det är som lockar med att arbeta som domstolsvärd/ordningsvakt på Kammarrätten i Stockholm och vad just du kan bidra med. Du ska även bifoga kopia på giltigt ordningsvaktsförordnande.
Urval och intervjuer kommer att ske löpande.
Sista ansökningsdag är den 10 januari 2024.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.