OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kammarkansliets främsta uppgift är att biträda talmannen i arbetet med att planera kammarens arbete, förbereda och genomföra kammarens sammanträden och expediera riksdagens beslut. Kansliet svarar även för hanteringen av riksdagens sammansättning, val inom riksdagen och registret för ledamöternas ekonomiska intressen.
Dina arbetsuppgifter
Alla dina arbetsuppgifter avser en rad olika moment knutna till kammarens verksamhet. Du kommer att biträda talmannen i ledningen av kammarens sammanträden och har en central roll vid kammarens omröstningar.
I arbetsuppgifterna ingår att ta fram promemorior i frågor om kammarens verksamhet och du kommer också att delta i den konstitutionella granskningen av bland annat interpellationer och skriftliga frågor. Vidare kommer du att bistå enhetschefen med förvaltningsadministrativ uppföljning, svara för samordning av enhetens övriga uppföljningsarbete och delta i arbetet med kammarens kontinuitetsfrågor. Du deltar i utvecklingen av våra it-stöd och annan verksamhetsanknuten utveckling. Schemalagd kvällstjänstgöring i kammaren förekommer.
Dina kvalifikationer
Du ska ha samhällsvetenskaplig examen eller vara jurist och ha flera års erfarenhet av kvalificerat arbete i en politiskt styrd organisation. Tidigare erfarenhet från arbete i kammaren eller utskott i riksdagen är meriterande. Även tidigare erfarenhet av konstitutionell granskning och god kännedom om konstitutionella frågor är meriterande.
Arbetet förutsätter att du har förmåga att snabbt ställa om mellan olika arbetsuppgifter, att du är noggrann och att du kan arbeta under tidspress. Arbetet förutsätter också att du har en god språkkänsla och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Kansliet är en liten enhet, och delar av verksamheten genomförs i nära samarbete mellan kollegorna. Det är viktigt att du har lätt för att samarbeta med andra, och vi kommer därför att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Svenskt medborgarskap krävs, eftersom anställningen är placerad i säkerhetsklass.
Anställningen är tills vidare och under förutsättning att Riksdagsförvaltningens budgetförslag godkänns. Riksdagsförvaltningen tillämpar provanställning. Tillträde tidigast den 1 januari 2023.
Vi erbjuder dig
I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid.
• Anställningsform: Tillsvidareanställning
• Omfattning: Heltid
Ansökan
Ansök via www.riksdagen.se, senast den 16 november 2022.
Referensnummer: 672-2022/23
Övrigt
Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber
sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband
med denna annons.
Kontakta oss
• Annalena Hanell, enhetschef, 08-786 49 22
• Anna Aspegren, kammarsekreterare, 08-786 56 22
• Lena Lindbäck, kammarsekreterare, 08-786 55 41
Fackliga representanter
• Helena Fridman Konstantinidou, Saco, 08-786 40 00
• Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00
• Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00
Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.
Kontaktpersoner på detta företaget
Margareta Hjorth
08-786 48 78
Livia Spada
08-786 40 00
Ann-Charlotte Eklund
08-786 40 00
Lars Vestberg
08-786 40 00
Kari Hasselberg, kanslichef
08-786 58 97
Thomas Larue
08-786 40 00
Anna-Lena Hultgård Sancini
08-786 68 55
sektionschef Ann Zetterqvist
08-786 42 08
Sektionschef Chaline Boije Lindhe
08-786 65 12
chefsjurist Lars Seger
08-786 63 86