Kansli- och utredningschef

Kansli- och utredningschef

Arbetsbeskrivning

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?

Kommunledningsförvaltningen är den centrala förvaltningen inom Enköpings kommun. Vi arbetar på kommunstyrelsens uppdrag och ansvarar för styrning och ledning, samordning, service och stöd till kommunen som helhet.

I Enköpings kommun är chefs-och ledarskapet ett prioriterat område sedan flera år tillbaka. Vi tror att bra ledare är den enskilt viktigaste faktorn för att locka nya medarbetare och få befintliga att fortsätta utvecklas med oss. Bra ledare bidrar till en god arbetsmiljö och till att medarbetarna kan utveckla bra och effektiva verksamheter för Enköpingsborna. Som chef hos oss går du en utbildning i utvecklande ledarskap. Du ingår också i ett lärande nätverk för chefer. Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en kansli- och utredningschef som driver utvecklingen inom avdelningen för ledningsstöd på såväl strategisk som operativ nivå. Du kommer att ha en viktig, övergripande roll i att leda och styra det kommunövergripande utvecklingsarbetet inom avdelningens verksamhetsområden, kommunen som helhet och i relation till kommunledningen.

Kommunstyrelsen är föregångare och förebild för stöd, service och styrning. Kansli- och utredningschefen har en central roll i kommunens utvecklingsarbete. Avdelningens uppdragsgivare är både kommunledningen, politiken med kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och andra nämnder samt förvaltningarna. Fokus ligger på nyttan för invånarna.

Du ansvarar för kvalitetssäkring av beredningsstrukturer och beslutsunderlag i dialog med kommunledningen, fungerar som stöd till handläggare, chefer och förtroendevalda gällande ärendeprocesserna. Ansvarsområdet omfattar kedjan från inkommande handlingar och ärenderegistrering via beredningar och politisk behandling till arkivläggning.

Inom avdelningen ingår personalansvar för kommunjurist, kommunsekreterare, arkivarier, registrator, medarbetare inom medarbetarservice samt utredare. I avdelningens uppdrag ligger att stödja valnämnden med de val som genomförs, Enköpings kommunala bolag, vissa av kommunens råd samt kommundirektören. Inom avdelningen för ledningsstöd pågår flera spännande utvecklingsprojekt, bland annat utveckling av invånardialoger, införande av e-arkiv samt flera kvalificerade utredningar.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning med inriktning mot offentlig förvaltning, juridik, statsvetenskap eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Du är skicklig på att leda och styra i komplexa organisationer och skapa klarhet och tydlighet i arbetssätt och rutiner. Du är van att bygga upp en verksamhet som har både en stödjande roll och en kvalitetssäkrande roll i organisationen och du är van att arbeta nära ledningsfunktioner, i detta fall kommunledningen och kommundirektören. Förmågan till indirekt ledarskap är viktig då du behöver kunna verka på flera arenor samtidigt. Du är resultatorienterad, prestigelös, lösningsorienterad och kan arbeta på både operativ och strategisk nivå. Att kunna kommunicera väl i både tal och skrift är centralt i rollen och du behöver ha mycket god förmåga att både skapa goda relationer, leda dialoger och uttrycka dig väl i svenska språket.

Du har erfarenhet av politisk styrd verksamheten och kunskap om kommunallag, förvaltningslag och i offentlighet och sekretesslagen, gärna från kommunal verksamhet. Meriterande är att ha medverkat i genomförande av allmänna val. Har du dessutom erfarenhet av samhällsbyggnadsfrågor, till exempel exploateringsjuridik, är det meriterande då planfrågor finns inom kommunstyrelsens ansvarsområde men utförande sker inom samhällsbyggnadsförvaltningen.

Din närmaste chef är stabschefen. Du och flera av medarbetarna inom avdelningen rapporterar också till andra chefer samt kommundirektör i löpande frågor och strategiska utvecklingsfrågor. Enköpings kommun erbjuder ett intressant och utvecklande arbete i en dynamisk tillväxtkommun.

ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.

Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.

Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter och vilka rättigheter du har kan du läsa mer på enkoping.se/personuppgifter.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb


Kanslichef, Sundsvalls kommun

Kanslichef, Sundsvalls kommun

13 november 2024

Kanslichef till Ledningsstaben i Umeå

Kanslichef till Ledningsstaben i Umeå

4 november 2024

6 augusti 2024