Kansliadministratör Intagnas medel, A/H Beateberg (VO Sthlm Syd)

Kansliadministratör Intagnas medel, A/H Beateberg (VO Sthlm Syd)

Arbetsbeskrivning

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.

Vill du veta mer? Hör vad våra medarbetare tycker om att arbeta inom Kriminalvården: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/

Verksamhetsområde Stockholm Syd är en del av Kriminalvården, Region Stockholm och består av anstalten Asptuna i Norsborg och anstalten / häktet Beateberg i Trångsund.
Anstalten Beateberg är en sluten anstalt i säkerhetsklass 2 med 72 platser samt en öppen del, Grindstugan, i säkerhetsklass 3 med 8 platser för kvinnor. Häktet Beateberg ligger inom samma område som anstalten Beateberg. Häktet har 65 platser i gemenskap.

På anstalterna bedrivs studier för klienterna på grund- och gymnasienivå. Det finns snickeriverksamhet där klienterna sysselsätts med olika typer av arbetsuppgifter.
Klienterna har även möjlighet att delta i arbetsmarknadsutbildning inom VVS eller inom kök (storhushåll/restaurang).
Tjänsten är med placering på anstalten/häktet Beateberg (Trångsund)


ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en kansliadministratör som kommer att ha ansvar för bland annat den ekonomiska hanteringen av intagnas medel, ekonomiärenden samt delar av beställarorganisationen. En annan viktig del av tjänsten är registrering och hantering av klientärenden såsom beslut, domar med mera. Så som kansliadministratör ansvarar du för arkiv, diarium, posthantering, beställningar samt hantering av myndighetens inkommande e-post.

Arbetet innefattar även en stor del domshantering och strafftidsberäkning. I arbetsuppgifterna ingår även i övrigt vanligt förekommande administrativa uppgifter.
Som kansliadministratör har du tät kontakt med externa aktörer och representerar Kriminalvården gentemot samarbetspartners och allmänhet. Arbetsuppgifterna förutsätter att du har kännedom om offentlighetsprincipen samtidigt som du kan säkerställa att sekretesskyddet upprätthålls.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är självgående, serviceinriktad och har en god personlig mognad. Handläggningen i arbetet är en del av rättsprocessen och därför krävs det att du är noggrann och strukturerad. Du har ett gott omdöme, tar ett stort eget ansvar och är stabil med vana att hålla i flera processer samtidigt. I arbetet är det viktigt att göra rätt prioriteringar, vara en god problemlösare samt är van vid att tidvis arbeta i ett högt tempo. Arbetet som kansliadministratör är en servicefunktion och kräver att du är kommunikativ och har förmåga att arbeta både självständigt och i nära samarbete med kollegor samt andra aktörer såväl inom som utanför myndigheten.

För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.


Vi söker dig som har:
• Fullständig gymnasieutbildning alternativt annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant, gärna från ekonomi/juridik
• Erfarenhet av administration i offentlig förvaltning
• Erfarenhet av att arbeta med digitala ärendehanteringssystem, exempelvis Agresso, Platina eller Preceedo, alternativt annat system som arbetsgivaren bedömer som relevant
• Erfarenhet av arbete med diarieföring
• Erfarenhet av arbete med arkiv eller sekretessbelagda dokument
• Förmåga att uttrycka sig mycket väl i tal och skrift på svenska
• God datorvana

Det är meriterande om du har:
• Eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller juridik
• Erfarenhet av kriminalvårdens klientadministrativa system
• Erfarenhet av att arbeta med domar
• Arbetslivserfarenhet från myndighet inom rättsväsendet
• Erfarenhet av strafftidsberäkning
• B-körkort


ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande.
Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/

Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.

Provanställning kan komma att tillämpas.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kriminalvården, Stockholm Syd
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 november 2024
  • Ansök senast: 18 december 2024

Liknande jobb


27 januari 2023

Administratör till Tekniska verken i Linköping

26 januari 2023

30 december 2022