OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.
Vill du veta mer? Hör vad våra medarbetare tycker om att arbeta inom Kriminalvården: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/
Läs mer om häktet Kronobergs verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/hitta-och-kontakta/verksamhet/hakte/kronoberg/#om
Häktet Kronoberg är Stockholms största säkerhetshäkte, beläget på Kungsholmen mitt i centrala Stockholm och har 271 platser för intagna. Häktet är ett hovrättshäkte med närmare 10.000 inskrivningar varje år. Häktet Kronoberg driver även polisens arrestverksamhet.
ARBETSUPPGIFTER
För arbetsuppgifter i form av klient- och verksamhetsadministration söker vi en administratör med ansvar för bland annat registrering av beslut och domar från Domstolsväsendet, utlämning av allmänna handlingar, klienthandlingar, posthantering, arkivering, diarium, registrering av transportbeställningar till förhandlingar i Domstolsväsendet och upprättande av strafftidsbeslut.
I arbetet ingår kontakter med andra myndigheter och organisationer. I uppdraget ingår även att bistå andra professioner i Kriminalvården både lokalt och centralt med olika uppgifter.
KVALIFIKATIONER
Tillsammans med dina kollegor ansvarar du för att rättskedjan efterföljs och samverkar med både interna och externa aktörer, så du behöver god samarbetsförmåga samt vara kvalitetsmedveten.
Periodvis förekommer en hög arbetsbelastning då kansliet dagligen bearbetar stora mängder information och handlägger beslut från andra myndigheter, därför behövs en god förmåga att väga samman komplex information samt förmåga att behålla lugnet och fokusera på rätt saker.
Du behöver ha förmågan att se helheter och ta hänsyn till det större perspektivet samt förstå din roll, men se till verksamhetens bästa i agerande och beslut.
För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi söker dig som har:
• Fullständig gymnasiekompetens i form av slutbetyg eller gymnasieexamen
• Erfarenhet av administration i offentlig förvaltning
• Förmåga att uttrycka sig mycket väl i tal och skrift på svenska
• God IT-kompetens
Det är meriterande om du har:
• Kriminalvårdens grundutbildning
• Erfarenhet av komplexa administrativa arbetsuppgifter, företrädelsevis från rättsväsendet
• Erfarenhet av strafftidsberäkning
• Erfarenhet av Kriminalvårdens klientadministrativa system KVR
• Erfarenhet av diarieföring, arkiv, sekretessbelagda dokument samt hantering av myndighetsmail eller liknande
ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll och personutredning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.