OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.
Läs mer om häktet Örebros verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/hitta-och-kontakta/verksamhet/hakte/orebro/#om
Häktet i Örebro tar emot häktade både med och utan restriktioner och ligger i Polishuset i Örebro. Häktet har 57 platser.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill arbeta som administratör med för närvarande placering på häktet i Örebro.
Du kommer att ha ansvar för bl.a. arkiv, diariet och akthantering. Andra exempel på arbetsuppgifter är strafftidsberäkning och handläggning av andra ärenden på häktet, IT-administration, bevakning och uppföljning av avtal, fakturahantering och vissa avtalsinköp mm. Bra sammanfattat är att du ska vara beredd på att ha många bollar i luften samtidigt. Du kommer att ha en viktig samordnande roll.
I tjänsten är det viktigt att upprätthålla en god rättssäkerhet. Det gör du bl.a. genom att samverka med kontakter såväl inom myndigheten som med externa samverkanspartners inom rättskedjan.
KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen som administratör är det viktigt att ha ett organiserat arbetssätt, hög ansvarskänsla och förmåga att arbeta efter mål och korta tidsramar. Du planerar och genomför ditt arbete effektivt, även under hög arbetsbelastning eller tillfälliga arbetsuppgifter. Vid lugnare perioder ser du vad som behöver göras och tar initiativ till andra uppgifter. Du arbetar alltid effektivt samtidigt som du är kvalitetsmedveten. Du trivs bra med att arbeta i grupp och har lätt för att skapa nya kontakter och underhålla relationer. Då handläggningen är en del av rättsprocessen är det viktigt att du är noggrann och strukturerad i ditt arbete. Du är stresstålig och erbjuder god service. Du är lojal mot verksamheten, kan samarbeta med många olika människor men har samtidigt en god förmåga att arbeta självständigt.
Det är viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen och tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Har medvetenhet om och förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar sig själv och andra. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.
Krav:
• Fullständig gymnasieskolekompetens i form av slutbetyg eller gymnasieexamen
• Flerårig erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig förvaltning
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift
Meriterande:
• Godkänd i kriminalvårdens grundutbildning
• Erfarenhet av komplexa administrativa arbetsuppgifter, gärna ifrån rättsväsendet
• Erfarenhet av strafftidsberäkning
• Erfarenhet av kriminalvårdens klientadministrativa system
• Erfarenhet av diarieföring
• God IT-kompetens
• God förmåga att uttrycka sig på engelska i både tal och skrift
ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll och personutredning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. Kriminalvården tillämpar rökfri arbetstid.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.