OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet.
ÅM2022-1981
Riksåklagaren och vice riksåklagaren söker ny kansliåklagare för de kommande två åren, med start i februari 2023.
Dina arbetsuppgifter
Är du intresserad av ledning och styrning? Då erbjuder uppdraget som kansliåklagare dig en unik inblick i den högsta ledningens vardag och arbete med att styra myndigheten. Kansliåklagaren arbetar i Åklagarmyndighetens verksledning i nära samarbete med riksåklagaren, vice riksåklagaren, stabsrådet, chefsutvecklaren och chefssekreteraren. I arbetet ingår även täta kontakter med övriga chefer och andra medarbetare inom hela myndigheten.
Kansliåklagaren deltar i det löpande arbetet i verksledningen och är i hög grad involverad i riksåklagaren och den vice riksåklagarens arbete. Kansliåklagaren bistår riksåklagarna i det dagliga arbetet med allt från att förbereda innehåll i möten, skriva tal, skapa presentationer och att vara ett bollplank i de frågor som riksåklagarna har att hantera. Arbetet kan även innefatta andra uppdrag inom ramen för myndighetens verksamhet, till exempel att medverka i arbetsgrupper och driva egna projekt. Tjänsten medför resande inom landet bland annat vid deltagande i möten och konferenser.
Dina kvaliteter och kvalifikationer
Vi söker dig som har något eller några års erfarenhet som kammaråklagare eller något till ett par års erfarenhet som senior åklagare. Du är drivande, har en god social förmåga och är lätt att samarbeta med. Du uttrycker dig väl i tal och skrift, är noggrann och har ett intresse för verksamhetsstyrning och ledningsfrågor. Du uppskattar en flexibel arbetsplats med en bred räckvidd av arbetsuppgifter. Arbetet ställer höga krav på planering, prioritering och arbetsförmåga så du bör vara strukturerad och ha god arbetskapacitet.
Om uppdraget
Förordnandet är tidsbegränsat till två år.
Den tidsbegränsade placeringen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll. Svenskt medborgarskap är ett krav.
För att få uppdraget är det ett krav att den sökande innehar en tillsvidareanställning vid Åklagarmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten eller inom Sveriges domstolar.
I det fall den sökande som får uppdraget innehar en anställning vid Ekobrottsmyndigheten eller inom Sveriges domstolar, tillämpas kollektivavtalad tidsbegränsad anställning (s k meriteringsanställning).
När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.
Välkommen med din intresseanmälan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniel Brodén, Vice chefsåklagare
010-562 64 16
Jeanette Skyttberg,Tf vice chefsadministratör
010-562 64 33
Ann Peters, chefsadministratör
010-562 57 13
Lisa Zetterqvist, Facklig kontaktperson ST
010-562 5729
Linda Liljebert, Facklig kontaktperson ST
010-562 50 33
Margareta Sandholm, Tf bitr personaldirektör
010-562 50 75
Sara Malmhester, Facklig kontaktperson Jusek
010-562 50 18
Ulf Ållebrand, chefscontroller
010-562 51 30
Christoffer Johansson, ST
010-562 71 72
Eva Johnsson, Jusek
010-562 71 67