OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi har en spännande resa framför oss med en ny organisationsstruktur och nya sätt att arbeta.
Är du den som leder oss rätt på resan? Vi söker en målinriktad ledare som vill utveckla verksamheten. Varmt välkommen med din ansökan!
DITT NYA JOBB
Som kanslichef handlar ditt jobb i stor utsträckning om att utveckla nya arbetssätt och strukturer. Vindelns kommun går mot en ny organisationsstruktur, som innebär förändringar både i den politiska organisationen men även i tjänsteorganisationen. Här är du med och bygger upp en organisation som går från nämnder och förvaltningar till utskott och verksamhetsområden. Ditt uppdrag handlar därför till stor del om verksamhetsutveckling. Du kommer även att jobba med vår nya modell för målstyrning, där digitalisering är ett viktigt verktyg.
Som kanslichef har du personal- verksamhets- och budgetansvar för den administrativa enheten och genom IT-chef leder du även IT-enheten. Kommunikatören ingår även inom ditt chefsområde, liksom kommunens beredskapssamordnare. Eftersom du är ansvarig för kommunens säkerhetsarbete heter din befattning formellt säkerhetschef tillika kanslichef. Detta innebär att du kommer genomgå en säkerhetsprövning innan anställning.
I ditt uppdrag ingår även att leda en samordningsgrupp som består av representanter från kommunens olika verksamheter. Denna grupp fungerar som beredande organ för kommunledningsgruppen och du är den som leder arbetet. Även här är digitalisering ett viktigt verktyg.
DIN KOMPETENS
Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta som chef och ledare. Erfarenhet från liknande uppdrag är meriterande. Vi ser gärna att du har en högskoleutbildning inom samhällsvetenskap, till exempel statsvetenskap. Det är viktigt att du har goda kunskaper om kommunallagen, förvaltningslagen och övrigt som reglerar den kommunala ärendehanteringen. Du behöver även vara väl förtrogen med den kommunala beslutsprocessen. Det är positivt om du har erfarenhet av att jobba med digitalisering.
För att trivas i rollen och leda verksamheten i rätt riktning behöver du vara mål- och resultatinriktad. Det är också viktigt att du är lyhörd och samarbetar väl med andra. Eftersom arbetet kräver en hög grad av struktur behöver du vara strukturerad som person och ha förmågan att planera, organisera och prioritera ditt eget såväl som andras arbete. Du behöver även ha en väl utvecklad förmåga att uttrycka dig tydligt i både tal och skrift.
Som ledare skapar du förutsättningar för dina medarbetare att utföra sina uppdrag. Du är tydlig samtidigt som du genom tillit och förtroende ger utrymme för dina medarbetare att växa. Ditt närvarande och engagerande ledarskap bidrar till en effektiv och välmående organisation.
KRAV
B-körkort
DIN NYA ARBETSPLATS
Som kanslichef kommer du tillhöra kommunens stabsfunktion som består av administration och IT, HR samt ekonomi. Du leder den administrativa enheten, där medarbetarna arbetar inom administration, kommunikation, arbetsledning för säkerhetsfrågor samt IT. Den administrativa enheten arbetar bland annat med ärendehantering och administration gentemot kommunfullmäktige, kommunstyrelse, nämnder, utskott och kommunala bolag.
FÖRMÅNER
Det är viktigt för oss att kunna erbjuda dig som medarbetare bra förmåner. Här kan du läsa mer om en del av de förmåner som vi erbjuder dig: https://www.vindeln.se/personalsidor/formaner-for-medarbetare
DET HÄR ÄR VI
Kombinationen av trygg boendemiljö, vacker natur och aktiva och engagerade människor gör Vindeln till en intressant kommun i ständig utveckling. Här finns människor med höga ambitioner, stark drivkraft och stor kompetens. Vindeln är med sina goda möjligheter till både barn- och äldreomsorg och ett brett utbud av bostäder även en trygg plats att bo och leva på. Med korta avstånd till grannkommuner som Umeå och Vännäs finns även goda möjligheter till pendling för dig som är bosatt på annan ort. Läs mer om Vindeln här: https://www.sebroschyr.se/Vindelnskommun/WebView/
ANSTÄLLNINGEN
Varaktighet: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
BRA ATT VETA
Vindelns kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att säkerställa att rätt kompetens finns på rätt plats. Med kompetensen i fokus främjas mångfald och risken för diskriminering minskar. Vi hoppas därför att alla, oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning, funktionsvariation samt ålder känner sig välkomna att söka jobb hos oss.
Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur ansökningsprocessen. Istället ställer vi ett antal urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes intresse och motivation samt hur väl denne matchar med tjänstens kravprofil. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss.
Den som söker jobb i Vindelns kommun får gärna ha intresse av att även arbeta som deltidsbrandman hos oss. Vill du veta mer om vad det innebär? Se http://blideltidsbrandman.nu/
Denna rekrytering sker helt genom Vindelns kommuns försorg. Vi undanber oss därför all kontakt från rekryteringsföretag och annonsförsäljare. Vänligen respektera detta.
Ansökan sker via länk.
www.facebook.com/vindeln
www.linkedin.com/company/vindelns-kommun