Kanslichef

Kanslichef

Arbetsbeskrivning

Kommunstyrelsens förvaltning arbetar med att effektivisera verksamheten för att frigöra medel till kärnverksamheterna i de övriga förvaltningarna. Förvaltningen arbetar med en hög grad av samordning och standardisering för att säkerställa helhetssyn, effektivitet och kvalitet. En annan mycket viktig del av verksamheten är att utveckla och förvalta kommunens gemensamma processer och arbetssätt.

Arbetsplatsen 
 I Ludvika har vi en spännande tid framför oss, företag på orten expanderar, flera etableringar är på väg in och vi förväntar oss även att befolkningsantalet kommer att öka. Vår nuvarande kanslichef går vidare med nya utmaningar i kommunen och vi söker därför en ersättare. Hon har genom åren alltid sagt att hon har haft kommunens roligaste jobb - och det vill ju ingen missa att söka, så välkommen med en ansökan om att få bli en del av Ludvika-laget!

Detta är en tjänst med stor variation på arbetsuppgifter, och med goda möjligheter att påverka och bidra till en modern offentlig förvaltning. Du kommer att möta engagerade medarbetare, kollegor och förtroendevalda som utifrån en laganda vill skapa en bra kommun att leva och bo i. 

Kanslienheten tillhör kommunstyrelsens förvaltning. I förvaltningen hanteras ledning, styrning och samordning. Förvaltningen har ansvar för övergripande funktioner inom bland annat ekonomi, HR, kansli, IT och näringslivsfrågor. Kanslienheten har en styrande och stödjande roll gentemot övriga förvaltningar i kommunen och även mot bolagen i vår koncern. 

Arbetsuppgifter 
Som kanslichef har du ekonomi- , personal- och arbetsmiljöansvar för kanslienheten. Du leder enhetens sju medarbetare, är juridiskt sakkunnig främst inom kommunalrätt, förvaltningsrätt och offentlighet- och sekretesslagstiftning. 

Tillsammans med enhetens sju engagerade medarbetare ansvarar du för den politiska ärendeberedningen, sekretariat i nämnd och fullmäktige, registratur, arkiv, utredning, adminsitration och posthantering. De år det är val i Sverige är kanslienheten valkansli till valnämnden och administrerar valet i kommunen. 

Som kanslichef ingår du i en ledningsgrupp och rapporterar till verksamhetschef kansli och kommunikation. 

Kvalifikationer

Vi söker en ledare som är kvalitetsmedveten och har helhetssyn. Du behöver vara nogrann och arbeta bra med andra människor. Vi ser gärna att du är kreativ och kommer med ideér och nya angreppssätt för att modernisera den offentliga förvaltningen, självklart inom givna ramar. För att lyckas i ditt uppdrag behöver du vara strukturerad, självgående och ha integritet. 

Vi ser att du har en  högskolexamen med inriktning samhällsvetenskap och/eller juridik eller motsvarande arbetslivserfarenhet 3-5 år, och självklart uttrycker du dig väl både muntligt och skriftligt. Du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation och du har självständigt genomfört komplexa utredningar. 

Det är meriterande om du har arbetat i ärendehanteringssystemet Evolution och har erfarenhet av ärendeberedning. 

Vi kommer även att lägga vikt vid dina personliga egenskaper. Du är prestigelös och uppskattar både nära samarbete och att arbeta självständigt. Hur du arbetar med struktur och förmågan att skapa ordning och reda är en av dina starkaste egenskaper, liksom förmågan att se helheten.  

Det här får du av oss!
Förutom att arbeta med spännande frågor i en varierande vardag får du möjligheten att bli en del av en organisation som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner för invånare i Ludvika kommun. Som anställd hos oss har du bland annat tillgång till friskvårdsförmåner, goda möjligheter till kompetensutveckling och växling av semesterdagstillägg. Läs gärna på ludvika.se under rubriken Jobba hos oss.

I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.

 

Anställningsform: Tillsvidare

Omfattning: Heltid

Arbetstid: Dagtid, viss kvällstjänstgöring kan förekomma 

Tillträde: Enligt överenskommelse

Antal platser: 1

 
 Upplysningar


Chef Jessica Hedlund, 0240-866 56

Arbetstagarorganisation:Vision eller Ledarna nås via kommunens växel 0240-860 00

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 8 januari 2023. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ludvika kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 december 2022
  • Ansök senast: 8 januari 2023

Besöksadress

Gullregnsvägen 16
None

Postadress

Ludvika kommun
Ludvika, 77182

Liknande jobb


22 november 2024

Enhetschef administrativa enheten

Enhetschef administrativa enheten

22 november 2024

18 november 2024