Kanslichef

Arbetsbeskrivning

Lessebo kommun finns mitt i Glasriket och har cirka 8 300 invånare, drygt 300 företag och mer än 1 miljon besökare årligen. Kommunikationerna är goda med pendlingsavstånd till Linnéuniversitetet i Växjö och Kalmar. Vår verksamhet baseras i de fyra orterna Lessebo, Hovmantorp, Kosta och Skruv.

I Lessebo kommun finns en arbetsglädje och det är lätt att lära känna varandra med ett nära samarbete förvaltningar och politiker. Hos oss ska man mötas av en god service och ett gott bemötande. Det handlar om att ha ett gott samarbete mellan medarbetare och till våra medborgare. Vi satsar på utvecklingsfrågor och tillsammans skapar vi en grön kommun som vi är stolta över och där vi värnar om varandras framtid. Lessebo kommun ska vara en attraktiv och trygg plats att leva på, för alla invånare.


ARBETSUPPGIFTER
Vill du ha en central roll i samarbetet mellan politik och förvaltning? Vår nuvarande kanslichef blir kommunchef och nu söker vi dig som vill bidra till kommunens utveckling som vår nya kanslichef. Vi erbjuder en stor variation i arbetsuppgifterna, en hög grad av självständighet, goda utvecklingsmöjligheter och en chans att få arbeta både strategiskt och operativt nära kommunledningen.

Kanslichefen har ett övergripande ansvar för administrativa frågor och nämndsprocessen i kommunen, men även andra utvecklingsfrågor kan bli aktuella i rollen.

Exempel på arbetsuppgifter:
- Ärendehantering och nämndadministration för kommunstyrelsen och kommunfullmäktige
- Samordning av nämndsekreterarna i kommunen, inklusive ansvar för implementering av ett nytt ärendehanteringssystem
- Valansvarig tjänsteman under valår
- Utveckling och uppföljning av administrativa rutiner
- Stödja kommunchef med utredningar och beslutsunderlag

I kansliavdelningen ingår också en kommunledningskoordinator, för vilken kanslichefen är chef med tillhörande budget-, personal- och arbetsmiljöansvar.

Kanslichefen är underställd kommunchefen och ingår i ledningsgruppen både för kommunen och för kommunledningsförvaltningen.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom statsvetenskap, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har flera års erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation, gärna i ledande position med personalansvar. Du är van vid att arbeta med ärendehantering/nämndadministration och har god förståelse för den politiska processen. Viss juridisk kompetens, framförallt inom kommunalrätt, är meriterande.

Du har god administrativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. För att passa i rollen är det viktigt att du är noggrann och strukturerad. Du är drivande och självständig i ditt arbete samt trivs med att växla mellan strategiskt och operativt arbete i vardagen. I en liten kommun hjälps vi alla åt, och det är viktigt att du är prestigelös och gärna tar dig an nya uppdrag vid behov.

Du har många kontaktytor inom organisationen och behöver därför kunna skapa och bibehålla goda relationer med kommunens förvaltningar och förtroendevalda.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Tjänsten är säkerhetsklassad, och det krävs därför att du är svensk medborgare.


ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen.

Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Kontaktpersoner på detta företaget

Verksamhetschef Annika Sandgren
047812662
Förste kock Jesper Andersson
047812783
Arbetsmarknadschef Lars Hammar
0478-12677
Personalchef Jan-Peter Elf
0478-12525
Gunilla Arvidsson
0478-12555

Sammanfattning

Besöksadress

Storgatan 78 36050 Lessebo
None

Postadress

Box 13
Lessebo, 36050

Liknande jobb


18 november 2024

Avdelningschef Verksamhetsstöd

Avdelningschef Verksamhetsstöd

15 november 2024

Administrativ chef

Administrativ chef

15 november 2024