OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Luleå har både storstadens utbud och småstadens närhet. En hållbar kuststad med nytänkande näringsliv, universitet med forskning i världsklass och en naturnära livsmiljö som ger det bästa av alla årstider.
Luleå kommun är en av Norrbottens största arbetsgivare med ungefär 7 000 medarbetare. Alla våra 300 yrken har något gemensamt; vi har stor betydelse, vi gör skillnad och vi skapar värde och livskvalitet för kommunens 78 500 invånare. Med andra ord så spelar vi en viktig roll. Varje dag, året om, för Luleå. Vill du också spela roll?
Barn-och utbildningsnämnden är kommunens huvudman enligt skollagen för förskola, förskoleklass, grundskola, grundsärskola, gymnasieskola, gymnasiesärskola, fritidshem samt annan pedagogisk verksamhet. Nämnden ansvarar även för kulturskolan. Utbildningen inom skolväsendet syftar till att barn och elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Barn- och utbildningsförvaltningen i Luleå kommun omsätter ca 2 miljarder per år och har ca 2700 anställda.
Vi förändrar världen - med hjärtat hos varje barn utvecklar vi tron på framtiden!
Inom Barn- och utbildningsförvaltningens centrala funktioner finns kansliet, under ledning av kanslichef. Kansliet utgör ett ledningsstöd till skolchef, förvaltningsledningen och barn- och utbildningsnämnden. Inom kansliet finns också förvaltningens registrator, en utredare med övergripande ansvar för skoljuridiska frågor, en verksamhetscontroller samt två kommunikatörer.
Vi söker nu en ny kanslichef till kansliet, är du intresserad att arbeta med ett komplext och utvecklande chefsuppdrag? Ditt kommande uppdrag spelar roll och skapar förutsättningar inom- och utanför förvaltningen.
Varm välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Som kanslichef kommer du att vara direkt underställd förvaltningschef/skolchef. Uppdraget innebär ett ansvar över kansliet och dess medarbetare, kanslichefen ingår också i förvaltningens ledningsgrupp. Kansliet utgör förvaltningens ledningsstöd och ska tillgodose medborgarnas rätt till insyn samt stödja politiker, chefer och medarbetare så att verksamheten, med barn och unga i centrum, kan nå uppsatta mål. Arbetet innebär att kontinuerligt och långsiktigt förhålla sig till årshjulet för planering och uppföljning samt den tidplan som är kopplad till det. Dessutom kommer handläggning av ärenden med kortare framförhållning samt fördjupande utredningar att ingå, såsom remisser, motioner och yttranden.
Ansvaret omfattar samordning och uppföljning av förvaltningens kvalitetsarbete, skoljuridiska frågor samt post, diarium och arkiv. Förvaltningens arbete med intern och extern kommunikation samt marknadsföring hålls ihop av förvaltningens kommunikatörer under ledning av kanslichef.
Löpande dyker nya och oförutsedda frågor upp vilket innebär att kanslichefen behöver ha en nära dialog med medarbetarna angående hanteringen av inkommande ärenden. Det är viktigt att arbeta nära kansliets medarbetare genom ett coachande och utvecklande arbetssätt. I tjänsten ingår att ha överblick över flödet av nämndsärenden och processen för beslut i nämnden och andra instanser. Det innebär en nära kontakt med kommunstabens kansli och nämndsekreterare där.
Utlämnande av allmänna handlingar sker kontinuerligt och sekretessprövningar görs. Kanslichefen beslutar om avslag, på begäran om utlämnande av handlingar, på delegation från nämnden. Kanslichefen är arkivansvarig i förvaltningen och ansvarar för att rutiner för arkivering fungerar.
Vi är en modern arbetsplats med öppet arbetsklimat där medarbetarna har möjligheter att utveckla sin potential och där medarbetarnas vilja till personligt ansvarstagande stimuleras. Rollen kräver att du har hög grad av integritet och känner dig bekväm med att arbeta självständigt. Ett professionellt förhållningssätt krävs för att lyckas med uppdraget, vi lägger därför stor vikt vid din personliga lämplighet.
KVALIFIKATIONER
För tjänsten ska du ha relevant akademisk utbildning inom juridik, samhällsvetenskap, statsvetenskap, beteendevetenskap, pedagogik eller motsvarande med fördjupning exempelvis inom statistik, ekonomi, kvalitet, utredning. Arbetslivserfarenhet från offentlig förvaltning och politiskt styrd verksamhet är meriterande, gärna utbildningsväsendet och du bör vara insatt i gällande författningar.
Du har erfarenhet av att leda verksamhet och personal. Du ska ha arbetat med uppföljning, kvalificerade handläggningsuppgifter och utredningar. Du ska ha god känsla för analys och statistik samt kopplingen mellan mål, verksamhet och resultat.
Mycket god datorvana och erfarenhet av att hantera IT-system och databaser för verksamhetsuppföljning och ärendehantering är ett krav. Du ska ha en hög administrativ förmåga, uttrycka dig väl i tal och skrift samt ha mycket god ordning. Du ska vara ansvarstagande, ta initiativ, kunna arbeta självständigt och samarbeta.
ÖVRIGT
Vi erbjuder en trivsam arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter och tillämpar rökfri arbetstid. För att arbeta hos oss ska du dela Luleå kommuns värdegrund där ledorden är Engagerade, Ansvarstagande och Kompetenta.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet deltid som en möjlighet. Det är meriterande om du har kunskaper i finska, samiska och/eller meänkieli eftersom dessa nationella minoritetsspråk är vanligt i våra verksamheter.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Tips!
Nyfiken på Luleå? flyttatilllulea.se
Följ oss på Facebook - Jobba i Luleå kommun
Alla våra lediga jobb finns på lulea.se/ledigajobb