Kanslichef för Kärnavfallsfonden

Kanslichef för Kärnavfallsfonden

Arbetsbeskrivning

Har du en bakgrund inom kapitalförvaltning, är administrativt lagd med god förmåga att kommunicera? Skulle du passa som ansvarig för en liten verksamhet med ett stort uppdrag? Det vill säga; har du kunskap om kapitalmarknaden, en administrativ ådra och är en relationsskapare? Vi erbjuder en självständig roll med omväxlande arbetsuppgifter och många kontaktytor.

Verksamheten

Kammarkollegiets kapitalförvaltning har i överenskommelse med Kärnavfallsfonden till uppgift att sköta bl.a. redovisning, in-och utbetalningar samt administration för fonden. Kammarkollegiet har också ansvar för fondens förvaltning där större delen av kapitalet förvaltas av kollegiets interna förvaltare. Den andel som placeras i utländska tillgångsslag förvaltas av externa leverantörer, men ansvaret för den totala portföljen med tillhörande rapportering och riskkontroll sker hos Kammarkollegiet. Cirka tolv personer arbetar direkt eller indirekt med detta, spridda över olika arbetsuppgifter och organisatoriska enheter inom Kapitalförvaltningsavdelningen.

Med anledning av att den som haft rollen som kanslichef nu har tillträtt som chef för Kapitalförvaltningsavdelning, så rekryterar vi nu en ny kanslichef.

Rollen

Kanslichefsrollen kan liknas vid en VD-roll i en mindre verksamhet med flertalet medarbetare, men utan personalansvar. Kärnavfallsfonden är en myndighet och därför behöver stor vikt läggas vid att säkerställa att förfarande och samtlig dokumentation sker i enlighet med myndighetens regelverk. Kanslichefen ansvarar för all verksamhet inom Kammarkollegiet samt hos externa motparter eller andra organisationer som berör Kärnavfallsfonden. Delar av uppdraget delegeras till förvaltarsektionen inom Kammarkollegiet men merparten av all kommunikation och aktivitet sker via kanslichefen till styrelsen.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:


• Kontinuerlig kontakt med styrelseordförande och andra styrelsemedlemmar vad gäller planering, avrapportering och utvecklingsfrågor.
• Ansvar för Kärnavfallsfondens styrelsemöten sex gånger per år där myndighets- och kanslifrågor samt portföljens utveckling avhandlas. Ett av mötena är i form av internat med fördjupningsämnen eller besök på någon av de underliggande verksamheterna. Du säkerställer dagordning, leverans av kvalitetsgranskat styrelsematerial, bokning av lokal, utrustning, eventuella externa föreläsare, etc. Du tar anteckningar samt är föredragande av vissa punkter. Du tillser att dokumentation finnas publicerad på styrelseportalen. Till din hjälp finns en sekreterare/administratör.
• Budgetering och kostnadskontroll av Kammarkollegiets resursåtgång vad gäller kansliuppgifter och förvaltning för Kärnavfallsfonden.
• Säkerställa att tillräckliga resurser finns för att utföra uppdraget. Rekrytering och utbildning. Att back up-funktioner och rutinbeskrivningar finns på plats.
• Ansvar för att relevanta policydokument och övrig dokumentation är uppdaterade och beslutade. Viss publikation ska finnas tillgänglig på styrelseportalen samt på hemsidan.
• Ansvar för att korrekta avtal finns på plats med Kapitalförvaltningsavdelningens samarbetspartners/leverantörer samt att skapa och vidmakthålla goda relationer med dessa.
• Ansvar för att beslutade aktiviteter genomförs och avrapporteras. Ta fram projektbeskrivning och i vissa fall träffa med externa konsulter.

Uppgifterna varierar över tid och uppskattas utgöra majoriteten av rollen. Utöver det kommer andra kvalificerade arbetsuppgifter inom kapitalförvaltning att bli aktuella.

Vi söker dig som har:



• Flera års erfarenhet från en ledande roll från finansmarknaden/inom kapitalförvaltning.
• Gedigna kunskaper om finansmarknaden – dess förvaltning, regelverk och krav på dokumentation
• God kännedom om tillgångsförvaltning – olika tillgångsklasser, aktuella exponeringar och risker samt marknadsförutsättningar
• Relevant akademisk utbildning
• Är såväl en van administratör av, som deltagare i, styrelsemöten i professionella sammanhang
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
 

Det är meriterande om du har:


• Erfarenhet från att ha arbetat i eller med statlig verksamhet

Som person har du förmågan att hantera många olika frågor samtidigt, har ett strukturerat arbetssätt samt är noggrann och leveranssäker. Du är flexibel och prestigelös. Eftersom rollen innehåller många kontaktytor – interna och externa – så krävs en mycket god kommunikations- och samarbetsförmåga. Samtidigt är det viktigt att du trivs med att i stor utsträckning arbeta självständigt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Mer information
Anställningen är en tillsvidareanställning.

Ansökan
Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobb, inklusive CV och personligt brev, senast den 29 maj 2022. 

Kontaktpersoner
Om du har frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Gabriella Hedlund, Chefspoolen, på telefon 0709955888, som hjälper oss med denna rekrytering. Det går också bra att vända sig till Kapitalförvaltningens avdelningschef Katarina Ahlstedt på telefon 08-700 06 20.
Fackliga företrädare Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48 alternativt Lisa Ericsson, ST, telefon 08-700 06 40.

Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kammarkollegiet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 maj 2022
  • Ansök senast: 29 maj 2022

Besöksadress

Birger Jarlsgatan 16 10315 STOCKHOLM
None

Postadress

Box 2218
Stockholm, 10315

Liknande jobb


Administratör inom fondorder

Administratör inom fondorder

16 januari 2023

3 oktober 2022