Kanslichef Kungafonden

Arbetsbeskrivning

Kungafonden är en stiftelse som ger ekonomiskt stöd till personer som drabbats av sjukdom eller skada vid tjänstgöring inom eller i samband med totalförsvaret, räddningstjänsten och verksamheten inom Polisen, Kustbevakningen respektive Tullverket. Fondens verksamhet syftar till att rehabilitera personer som drabbats men också till att förbättra möjligheterna för dessa till ett väl fungerade liv. Kungafondens stödjande verksamhet kan betraktas som ett komplement dels till arbetsgivarens ansvar samt dels till försäkringssystemet och det sociala skyddsnätet. Kungafonden verkar också förebyggande genom att stödja forskning och andra insatser i anknytning till fondens verksamhet vars syfte är att minimera skador.

Kungafonden söker nu en kanslichef med mångfaldig kompetens. Som kanslichef arbetar du på uppdrag av Kungafondens styrelse och i nära samarbete framförallt med Kungafondens ordförande, vice ordförande och kassaförvaltaren.

Kanslichefen är ensam ansvarig för fondens kansli och svarar på styrelsens uppdrag för fondens kontakter utåt mot alla som berörs av fondens verksamhet och internt mot fondens styrelse, bidragsdelegation och huvudmän. Kanslichefens kontaktnät är huvudsakligen Försvarsmakten, blåljusmyndigheter, frivilliga försvarsorganisationer, Försäkringskassan, AFA Försäkring och Kammarkollegiet.

Som kanslichef är du anställd av Kammarkollegiet men utför uppgifterna åt Kungafonden.

Arbetsuppgifter

Kanslichefens uppgifter är mångskiftande och i rollen ingår att:


• bereda och föredra bidragsärenden samt verkställa besluten
• förbereda styrelsesammanträden och huvudmannasammanträden
• besvara muntliga och skriftliga förfrågningar
• informera om fonden och ha kontakter med media
• representera fonden vid överläggningar med bl.a. myndigheter
• vara sammanhållande och kontaktperson i projekt som Kungafonden stödjer
• förbereda och delta i konferenser, seminarier och resor
• tillsammans med kassaförvaltaren ha en överblick över fondens ekonomi
• föreslå förändringar och utveckling av fondens verksamhet

Kvalifikationer

Vi söker dig med relevant högskoleutbildning och dokumenterad erfarenhet av:


• kansliarbete inklusive ledarskaps- och utvecklingsverksamhet och budgetarbete
• styrelsearbete
• konferens- och seminarieadministration
• projektarbete
• marknadsföring och information.

Du ska vidare:


• ha ingående kännedom om verksamheten i Försvarsmakten
• ha kunskap om blåljusmyndigheternas verksamhet
• vara insatt i frågor som rör försäkrings- och rehabiliteringsfrågor.

Du har kompetenser och personliga egenskaper som:


• förmåga att planera, organisera, administrera och följa upp
• är handlingskraftig med både ett prestigelöst och öppet förhållningssätt
• kan uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska och engelska
• kan skapa goda relationer internt och externt
• har en helhetssyn och en god omvärldsorientering inom verksamhetsområdet.

Vi lägger stor vikt vid den personliga lämpligheten.

Mer information
Tillträde den 1 januari 2018. Anställningarna är tillsvidare som inleds med sex månaders provanställning.

Ansökan
Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/karriär, inklusive CV och personligt brev, senast den 15 september 2017. Ange dnr 222-6479-17.

Kontaktpersoner
Annette Rihagen, ordförande Kungafonden, telefon 0730-790 709
Lotta Danin, t.f. enhetschef, telefon 08-700 08 14
Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48
Marianne Ericsson, ST, telefon 08-700 09 94

Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

www.kammarkollegiet.se


Kammarkollegiet förvaltar drygt 175 miljarder kronor åt mer än 400
kunder. Vi representerar Allmänna arvsfonden, auktoriserar tolkar och
för allmänhetens talan i miljöprocesser.
Kammarkollegiet effektiviserar den offentliga förvaltningen genom att
ingå ramavtal avseende bland annat IT och kontorsinredning. Vi godkänner
också ändringar i stiftelseförordnanden. Kammarkollegiet fastställer
resegarantier och försäkrar hela den statliga verksamheten. Även
studenter är försäkrade via oss. Detta för att nämna några av våra drygt
30 olika uppdrag vi har från regeringen.
Kammarkollegiet har cirka 270 anställda framför allt jurister, ekonomer
och kvalificerade handläggare varav merparten arbetar centralt i
Stockholm. Försäkringsverksamheten med cirka 40 medarbetare är belägen i
Karlstad.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kammarkollegiet Stockholm
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Kammarkollegiet tillämpar individuell lönesättning.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 25 augusti 2017

Besöksadress

Birger Jarlsgatan 16 10315 STOCKHOLM
None

Postadress

Box 2218
Stockholm, 10315

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024