OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sundsvalls kommun har ungefär 8000 medarbetare och är betydelsefull för vårt samhälle. Vi är Sundsvalls största arbetsgivare med flera arbetsplatser inom olika verksamheter och runt 300 olika yrken.
Kommunen har ett stort uppdrag i att skapa nytta för alla våra invånare. Oavsett verksamhet arbetar vi för samma sak, att vi ska vara en bra plats att bo, leva och verka på.
Sundsvalls kommun är inne i ett spännande skede. Vår kommun är en del av den gröna omställningen i Norra Sverige där det står klart med en stor etablering som kommer att leda till många nya jobb och därmed många nya invånare. Vi förbereder oss för fullt med att bland annat bereda mark, skapa nya utbildningsplatser, marknadsföra kommunen och välkomna nya invånare från hela världen.
Kommunstyrelsekontoret arbetar med samordning och utveckling av den kommunala verksamheten på övergripande nivå. Här finns viktiga funktioner inom HR, ekonomi, digitalisering, kommunikation, hållbar samhällsutveckling samt tillväxt och näringsliv.
Kansliavdelningen är en del av Kommunstyrelsekontoret och har ansvar för att driva och samordna administrativa och juridiska frågor samt stödja kommunledningen.
Kanslichefen leder avdelningen och ansvarar för att kommunstyrelsen får det beslutsunderlag och stöd som behövs för att fatta strategiska beslut i linje med kommunens övergripande mål.
Till avdelningen Kansli på Kommunstyrelsekontoret söker vi avdelningschef.
ARBETSUPPGIFTER
Som kanslichef på Sundsvalls kommun är ditt övergripande uppdrag att säkerställa att kommunens administrativa och strategiska processer fungerar effektivt och transparent, vilket stöder kommunens långsiktiga vision och politiska mål. Du bidrar till en välstrukturerad och rättssäker förvaltning genom att tillhandahålla relevanta beslutsunderlag, stödja kommunledningen och leda kansliets arbete med kvalitet, tydlighet och effektivitet.
Rollen innefattar:
• Leda, fördela och utveckla arbetet på kansliet samt säkerställa effektivitet och kvalitet i alla arbetsprocesser.
• Ansvara för verksamhets- och budgetplanering samt uppföljning inom avdelningen.
• Samordna och koordinera ärenden avseende juridiska, administrativa och strategiska frågor för kommunstyrelsen.
• Säkra att kommunens ärendehanteringsprocesser är välfungerande och tillgängliga för kommunens olika enheter.
• Leda kansliets arbete med valfrågor och förberedelser inför allmänna val.
Till din hjälp har du avdelningens nio medarbetare som består av jurister, utredare, handläggare och valkansli. Juristfunktionen bistår, förutom kommunstyrelsekontoret, även stadsbyggnad, miljö, kultur och fritid, individ och arbetsmarknad samt vård och omsorg, med juridisk kompetens. Samtliga medarbetare ansvarar, i olika omfattning, för att bereda ärenden från andra nämnder inför behandling i kommunstyrelsen. De handlägger även motioner och politiska initiativ som ska behandlas i kommunfullmäktige, samt utför utredningar och uppdrag som ofta rör strategiska och kommunövergripande frågor.
Kansliet ska, i samverkan med kommunsekreterare och registratorer, säkerställa att ärendeflödena är strukturerade så att beslutsunderlag är kompletta och korrekta inför politiska beslut.
Som Kanslichef är du direkt underställd kommundirektören och sitter med i förvaltningens ledningsgrupp.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom juridik, statsvetenskap, offentlig förvaltning, eller annat relevant område som vi bedömer likvärdigt. Har du eftergymnasiala studier inom ekonomi, ledarskap eller kommunal förvaltning är det meriterande. Likaså om du har fortbildning inom exempelvis juridik, offentlig styrning och samordning, eller projektledning.
Du har flerårig aktuell erfarenhet som chef/ledare i inom offentlig sektor eller kommunal förvaltning. Vidare har du dokumenterad erfarenhet av att leda och utveckla medarbetare, gärna inom liknande avdelning som kansli, administration eller juridik. Vi ser det som meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete inom kommun eller annan offentlig verksamhet med liknande samordnande funktion.
Du kan utrycka dig mycket väl i tal och skrift i svenska språket och vi förutsätter att du har god datavana.
Du är en erfaren ledare som trivs med att leda i förändring och med vårt uppdrag i fokus tillämpar du ett inkluderande, delegerande och utvecklande ledarskap som speglar sig i våra ledord mod, helhetssyn och öppenhet. Din förmåga att se samband i ett större sammanhang och analysera effekter av olika val är mycket god men du behöver också på ett flexibelt sätt kunna omsätta det till praktisk handling för att uppnå avsett resultat. Du besitter god förmåga att kommunicera och skapa delaktighet kring verksamhetens mål genom att på ett tydligt sätt säkerställa styrningen.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass vilket innebär krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning innan påbörjad anställning i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
ÖVRIGT
Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på www.nykommun.se/kommun/sundsvall/
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.
I Sundsvalls kommun gillar vi olika och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi värnar om det värde som jämn könsfördelning samt mångfald tillför våra verksamheter och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.
Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.