Kanslichef till Domarnämnden

Arbetsbeskrivning

Domarnämnden, som inrättades under år 2008, har till huvudsaklig uppgift att lämna förslag till regeringen i ärenden angående tillsättning av sådana domaranställningar som tillsätts efter ansökningsförfarande och i ärenden angående tillsättning av hyresråd.Regeringen har i propositionen Utnämning av ordinarie domare (prop. 2009/10:181) föreslagit bl.a. att det särskilda kallelseförfarandet för de högre domaranställningarna avskaffas, att Domarnämnden ombildas och blir en fristående statlig nämnd med eget kansli samt att Domarnämnden bereder alla ärenden om utnämning av ordinarie domare.Den ombildade Domarnämnden ska, enligt propositionen, också bedriva ett aktivt och långsiktigt arbete för att tillgodose rekryteringsbehovet av ordinarie domare.Förändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2011. I uppdraget ingår bl.a. att förbereda anställningen av en kanslichef som efter den 1 januari 2011 kan anställas av den ombildade Domarnämnden.Utredarens uppdrag gäller med förbehåll för att riksdagen fattar beslut i enlighet med förslagen i propositionerna En reformerad grundlag (prop. 2009/10:80) och Utnämning av ordinarie domare. Arbetsbeskrivning Som kanslichef ska du ansvara för och leda den dagliga verksamheten vid nämndens kansli i Stockholm.I detta ingår att ha personalansvar för anställda på kansliet, att organisera och planera kansliets arbete samt att löpande följa upp verksamheten.Vidare ska du företräda myndigheten utåt och vara kontaktperson gentemot Regeringskansliet och andra myndigheter.Du kommer också att ha ett stort ansvar för nämndens kontinuerliga arbete med att vidareutveckla arbetsformer och verktyg för bedömning av sökandena samt nämndens aktiva och långsiktiga arbete för att tillgodose rekryteringsbehovet av ordinarie domare.Anställningen kommer att innefatta resor. Kvalifikationer Vi söker dig som -är, eller har varit, ordinarie domare eller har liknande yrkeserfarenhet och kompetens, -har god kännedom om rättsväsendet och särskilt om Sveriges Domstolar, -har erfarenhet av att som chef leda och utveckla en verksamhet, -har erfarenhet av personalrekrytering och IT, -har goda ledaregenskaper och mycket god kommunikativ förmåga, samt -är kreativ och nytänkande.Välkommen med din skriftliga ansökan inklusive löneanspråk, meritförteckning och övriga handlingar senast den 16 september 2010.

Kontaktpersoner på detta företaget

HR-specialist, Domstolsverket Erica Segolsson
036-15 56 12
Kammarrättspresident Bertil Ekholm
060-18 66 91
Hovrättspresident Sten Burman
060-18 68 01
Facklig representant ST Kerstin Nyman
060-18 66 66
Facklig representant SACO-S Risto Stoorhöök
060-18 68 07
Enhetschef Torbjörn Hellman
036-155493, 0703-203830

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sveriges Domstolar
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 30 augusti 2010
  • Ansök senast: 16 september 2010

Besöksadress

Kyrkogatan 34 Jönköping
None

Postadress

None
Jönköping, 55181

Liknande jobb


Kanslichef

13 november 2024

Stabschef

23 september 2024

9 september 2024